Enbart i december har det hittills skett 25 viltolyckor i Hultsfreds kommun och 28 i Vimmerby kommun. Det framkommer i statistik frÄn Nationella ViltolycksrÄdet.
Under hela Äret har det Àn sÄ lÀnge rapporterats in 283 viltolyckor frÄn Hultsfreds kommun. Majoriteten Àr kollisioner med rÄdjur, följt av vildsvin och Àlg. Enligt statistiken Àr de mest drabbade vÀgarna i kommunen lÀnsvÀg 711 frÄn Hultsfred, genom Vena mot à rhult (16 viltolyckor), riksvÀg 23 mellan Hultsfred och MÄlilla (13 stycken) samt riksvÀg 23 mellan MÄlilla och Virserum (16 stycken).
I Vimmerby kommun har det under Ă„ret rapporterats in 258 viltolyckor. Ăven hĂ€r dominerar kollisioner med rĂ„djur. Flest olyckor har skett pĂ„ lĂ€nsvĂ€g 760, som gĂ„r frĂ„n Vimmerby igenom Tuna mot Syserum (19 stycken), riksvĂ€g 40 i Vimmerby (16 stycken) och riksvĂ€g 23 vid Södra Vi (13 stycken).
Varför Àr dessa vÀgar mer drabbade Àn andra?
â Dels beror det pĂ„ hur mycket vilt det finns i omrĂ„det, hur de rör sig. Om det finns skog som ligger nĂ€ra sĂ„ att de Ă€r dolda lĂ€nge innan de kommer ut pĂ„ vĂ€gen. Saker som lockar pĂ„ olika sidor av vĂ€gen, till exempel grödor eller vattendrag, sĂ€ger Malin Aronius pĂ„ Trafikverket.
Hon pÄpekar ocksÄ att hastighet och trafikmÀngd Àr en faktor.
â Det Ă€r svĂ„rare att hinna stanna i tid ju högre hastigheten Ă€r. Sedan handlar det om mĂ€ngden trafik. Ăr det fĂ€rre bilar minskar risken att krocka. Risken minskar Ă€ven om det Ă€r sĂ„ mycket bilar att vĂ€gen i sig blir en barriĂ€r, dĂ„ undviker djuren att passera. Risken Ă€r störst i mellanskiktet.
Vad kan göras Ät det?
â Det Ă€r flera delar i att förhindra viltolyckor. Som förare gĂ€ller det att vara uppmĂ€rksam och speja av vĂ€gen. Att man försöker vara pigg och utvilad. Kanske undvika att Ă„ka i gryning och skymning nĂ€r fler djur rör sig. Sedan kollar bilindustrin kollar pĂ„ varningssystem och vi gör Ă„tgĂ€rder med viltstĂ€ngsel och passager. Det Ă€r ett samspel.
Finns ÄtgÀrder planerade för nÄgon av vÀgarna?
â Nej, inte just nu. NĂ€r det gĂ€ller att förebygga personskadeolyckor jobbar vi inte med viltĂ„tgĂ€rder i första hand. Det ger större effekt att kolla pĂ„ korsningsolyckor, mötesolyckor och oskyddade trafikanter. För Ă€ven om det Ă€r flest viltolyckor sĂ„ innebĂ€r de procentuellt en mycket lĂ€gre andel svĂ„ra personskadeolyckor. Merparten blir plĂ„tskador.