"Skolbuss nära att bli påkörd vid plankorsning Hamra by. Bussen passerade cirka 200–250 meter framför tåget."
"Två personer sprang under bommarna framför tåget på plankorsningen, tåget nödbromsade."
"Tåg 8560 extremt nära att krocka med minibuss."
Så beskrivs några av de allvarliga händelser som inträffat vid plankorsningar i Vimmerby kommun och Hultsfreds kommun. Vimmerby Tidning har gått igenom Trafikverkets statistik över tillbud och olyckor vid järnvägsövergångar under de senaste tio åren.
Granskningen visar att flest tillbud skett vid den obevakade övergången vid Hamra by utanför Vimmerby. Tolv händelser på platsen har rapporterats in till Trafikverket under perioden 2013–2022, varav nio stycken sedan 2019.
Det senaste tillbudet vid Hamra by inträffade den 30 september 2022, när en sopbil kom körande i hög fart mot plankorsningen.
"Föraren på tåg 28807 signalerade kraftigt och bromsade, sopbilen hann precis stanna innan tåget passerade."
Enligt Diana Pallant, åtgärdsbeställare på Trafikverket, förstärktes skyltningen vid Hamra by i höstas.
– Nu har vi haft sex månader utan att någonting har hänt, säger Diana Pallant som hoppas att skyltarna har fått effekt.
Har ni några fler åtgärder på gång vid Hamra by?
– Nej, det har vi inte.
Varför inte?
– Det finns brist på pengar. Men vi har den under bevakning. Om det fortsätter i den här takten kanske vi får fundera på andra åtgärder.
Varför finns det inte en bomanläggning där i dag?
– För att det kostar många miljoner. Vi får göra en prioritering av de plankorsningar som vi har, och den har inte kommit så högt än.
Vad krävs för att det ska göras en större satsning?
– Vi har många plankorsningar och många har brister. Det här är en av dem där vi är medvetna om att det finns problem. Vi har gjort mindre åtgärder för att se om det är det som är problemet. Det är bra sikt, inget krön eller någonting på den här plankorsningen.
Nästan lika många händelser, elva stycken, har rapporterats från plattformsövergången vid Hultsfreds station. Där har personer i alla åldrar – allt från ungdomar till pensionärer – setts krypa under bommarna när tåg närmat sig stationen.
Har ni några planer på ytterligare åtgärder inne vid stationen?
– Nej, vi har ingenting planerat.
Under tioårsperioden har totalt 55 händelser rapporterats i Hultsfreds kommun och 44 händelser i Vimmerby kommun. Oftast har ingen olycka skett, trots att det vid flera tillfällen varit mycket nära en kollision.
Den 14 september 2018 inträffade en dödsolycka, en personpåkörning, vid en obevakad järnvägsövergång vid Krönsnäs utanför Vimmerby. Inga fler dödsolyckor syns i Trafikverkets statistik, där enbart olyckor och tillbud vid de nuvarande plankorsningarna ingår.
Men minst en dödsolycka till har skett vid en obevakad övergång. Den 24 juli 2022 omkom en 67-årig man vid Björkuddsvägen i Hultsfred efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Den aktuella övergången stängdes i slutet av förra året.
– Olyckor är sällsynta. Dödsolyckor är väldigt sällsynta vid plankorsningar, säger Diana Pallant.
– I det som vi kallar region syd – de småländska länen, Blekinge och Skåne – brukar det vara kanske ett par dödsfall om året vid plankorsningar. Det är ett fåtal, tack och lov.
Hittills i år har endast ett tillbud rapporterats i de båda kommunerna. Den 22 februari körde en bil över järnvägen vid Avlingetorp utanför Mörlunda och stannade till när tåget var cirka 200 meter ifrån, enligt tågföraren.
Under 2022 stängdes flera obevakade plankorsningar i Hultsfreds kommun. Fler plankorsningar ska slopas eller utrustas med bommar under de kommande åren. Det sistnämnda gäller bland annat en korsning i Stora Aby som endast har ljus- och ljudsignal.
– En bomanläggning ska sättas upp i år enligt den senaste informationen jag har fått, säger Diana Pallant som uppger att de andra tre korsningarna i Stora Aby kommer att stängas.
Stänger ni ofta farliga järnvägsövergångar i stället för att åtgärda dem?
– Om vi ska bygga en plankorsning måste vi ha en bra miljö för den. När vi förstärker en plankorsning försöker vi också att stänga andra, så att vi minskar antalet plankorsningar, säger Pallant som förklarar att de har ett helhetsperspektiv.
– Det är ett litet pussel som man måste lägga beroende på markförhållanden, markägare och användning av plankorsningen.