20 minuter innan deadline skickade Peter Göransson in sin ansökan för posten som Vimmerbys turistchef. Nu sex år senare packar han ihop kontoret och tittar igenom alla papper. Bland dem finns idéerna som uppkom månaderna innan tillträdet. Många anser han sig idag ha lyckats med.
– Jag hade respekt för det här jobbet. Det är lite läskigt att ta hand om ett så stort varumärke. Men efter lite vånda och nervositet kunde jag inte låta bli att söka. Nu är det roligt att se de anteckningar jag gjorde innan. Mycket har blivit som jag tänkt mig, samtidigt ser jag att vår roll har dragit mycket mer åt att vara en generell platsmarknadsförare och där finns det mer att göra.
Åren som gått berättar han har innehållit både framgångar och utmaningar.
– Besöksnäringen är en bransch i stark utveckling. Det har gjort att vår roll förändrats men vi har också själva valt att ta ett vidare grepp kring varumärket och platsen. Det har varit en av de roligaste sakerna. Att vara med att lyfta hela Vimmerbys varumärke och återuppliva det. Astrid Lindgrens Vimmerby har funnits som begrepp tidigare man vi fått ge det ny skepnad och hittat nya forum att marknadsföra den.
– Den störta utmaningen skulle jag säga har varit att öka den allmänna medvetenheten kring besöksnäringens betydelse för en plats utveckling. Tittar man på en plats utifrån så omfamnar man helhetsintrycket. Det är så lätt att tänka att en turistbyrå är en turistbyrå där du hyr ut bostäder, delar ut broschyrer och säljer vykort. Men besöksnäringen otroligt mångfasetterad. Den glider in i så många andra områden som samhällsbyggnads-, handels- och infrastrukturfrågor och består av många olika näringar som ska lira ihop.
Anledningen att han nu valt att lämna menar han beror på lockelsen med en ny utmaning.
– En spännande möjlighet dök upp som ligger i linje med där jag är i livet. Precis som när jag tog det här. Jag har alltid gillat det här med att utvecklig av verksamhet, att zooma ut och titta på en utmaning. I det här nya jobbet kommer jag få hjälpa människor som är i den fantastiska fasen när man kommer med sina drömmar och visioner. Det är väldigt häftigt att få vara en del av det nästa steget. Då kommer min coachcertifiering och utbildning att komma till sin rätt. Det har jag längtat efter.
Känslorna under de sista dagarna på jobbet menar han har varit ljusa.
– Jag hamnar mycket i att tänka framåt. Det känns i kroppen som inför första dagen i skolan när man väljer omslagspapper till böckerna. Nytt blad, ny start. Sedan är jag också lycklig över att ha fått förtroendet att vara med under de här åren. Att tillsammans med mina fanastiska kollegor och underbara branschmänniskor få utveckla en del av branschen under en viss period. Lite rörd känner jag mig också.
Om du får väja tre saker som du lärt dig och tar med dig i portföljen härifrån, vad skulle de vara?– En sak är erfarenheten att jobba med ett personbundet varumärke. Det är så unikt att det bara finns fem orter i Europa som har något liknade. Det har varit väldigt lärorikt.
– Tålamod. Har jag inte lärt mig men tränat på. Det har inte varit min starka sida för jag gillar när saker händer fort. Näringslivscykler och kommunala cykler har inte rikligt samma fart på grund av beslutprocesser.
– Sedan är det uppenbara svaret är att jag lärt mig väldigt mycket mer om besöksnäring. Det är en så komplex bransch eftersom den innehåller så många olika näringar. Det är en ständig skola.