Rocka dina sockor är ett amerikanskt fenomen som Svenska Downföreningen 2014 tog ett svenskt initiativ till med samma namn. Nathea Anemyr i Storebro tog hjälp av sin syster Noelle som har Downs syndrom för att uppmärksamma olikheter och samma värde.

Hennes event "Rocka sockorna" på sociala medier fick ett enormt genomslag. Sedan dess bär många olikfärgade strumpor den 21 mars varje år.

Svenska Downföreningen engagerade syskonen året efter i en musikvideo men enligt hennes mamma Erica Anemyr var samarbetet då redan näst intill brutet.

Artikelbild

| Nathea och hennes syster Noelle skapade en ny tradition med Rocka sockorna. Men varumärket skyddades strax efteråt.

Föreningen varumärkesskyddade nämligen Rocka sockorna när Nathea var 11 år och hon fick inte använda namnet mer än i samband med Svenska Downföreningen.

– Det är jättesorgligt. Det var ju i stort sett min idé och jag vill kunna använda det utan att bli anmäld, säger Nathea, som valt att bryta tystnaden nu när hon nu fyllt 15.

– Det var svårt att förklara för en elvaåring, säger hennes mamma Erica Anemyr, som berättar att hon blev uppringd och delgavs att det kunde bli juridiska konsekvenser.

– Nathea blir straffad för hon gjort något gott och för att ha gett något ännu större genomslagskraft. Hon har större sociala medier än vad Svenska Downföreningen har. Nu tog de bort en ambassadör som når längst ut till folkets hjärtan, säger hon.

– Rocka sockorna är inte som det en gång var. De frontar inte med den glädje som Nathea och Noelle hade.

Föreningen har lagen på sin sida men det måste finnas en etisk och moralisk debatt och det är den som Nathea nu svarat på när hon fyllt 15. Det känns som hon blir straffad för att hon gjort något gott, säger mamman.

Vi har sökt Svenska Downföreningen utan framgång. För Aftonbladet bekräftar Veronica Hallberg Magnusson, ordförande i Svenska Downföreningen att man bett Nathea plocka bort inlägg på sociala medier.

På sin hemsida förklarar föreningen att man inledningsvis hade ett väldigt bra samarbete med Nathea och hennes familj och att man tycker det är tråkigt att det blivit en diskussion.

– Efter vårt samarbete startat har det visat sig att Svenska Downföreningen och Nathea och hennes familj inte har samma syn på hur varumärket ska användas, bland annat vänder vi oss emot att hon vill kalla sig för kampanjens grundare, uppger Svenska Downföreningen.