Stort problem med klotter på tåg i Vimmerby

Natten mellan torsdag och fredag misstänks ett av KLT:s tåg ha blivit nedklottrat när det stod parkerat vid resecentrum.

"Det är hög status att klottra på ett tåg som åker en längre sträcka där fler kan se klottret. Därför är vi mycket noga med att sanera tåget så fort som det går. Det första vi gör är att förstöra taggen genom att spraya svart färg på." säger Marie-Louise Arnell.

"Det är hög status att klottra på ett tåg som åker en längre sträcka där fler kan se klottret. Därför är vi mycket noga med att sanera tåget så fort som det går. Det första vi gör är att förstöra taggen genom att spraya svart färg på." säger Marie-Louise Arnell.

Foto: Privat

Vimmerby kommun2019-11-07 06:00

Enligt Gunnar Ege vid polisen i Västervik blev ett parkerat tåg utsatt för klotter under natten till fredag förra veckan. Klottret ska enligt anmälan ha varit 44 meter långt och 1,5 meter högt. Polisen har ännu ingen misstänkt för brottet.

Linus Åsberg, kommunikatör på KLT, Kalmar länstrafik, bekräftar att det var ett av KLT:s tåg som blivit klottrat på. Det är inte första gången som det händer, berättar han.

– Vi har störst problem med klotter på våra tåg i Vimmerby, säger han.

Operatör för tågen på Stångådalsbanan är företaget Transdev. Marie-Louise Arnell är företagets affärschef i Östergötland.

– På våra tåg har vi haft 25 stycken senaste året, nio stycken har varit i Vimmerby. 25 stycken låter kanske inte så mycket, men vi kör inte så mycket trafik. Vi har bara 11 fordon. En dryg tredjedel sker i Vimmerby, säger hon. 

Att förhindra klottret är svårt, menar hon.

– Vi har bevakning, men det spelar inte så stor roll, det går fort och de kollar väl när någon har varit där och sen är de snabbt framme med sprejburkarna. Vi har sett en ökning under lov, säger Marie-Louise Arnell.

Efter att ett tåg har klottrats måste det in på verkstad för sanering, det innebär att fordonet tas ur trafik i ett dygn.

– Det stjäl tid i verkstaden där man skulle kunna göra annat med tågen. Det är dyrt och dåligt för miljön.

Kostnaden för de 25 klottersaneringarna som genomförts det senaste året ska ha varit runt 250 000 kronor.

– De är en samhällskostnad, i slutändan leder det till en ökning av biljettpriset, det är pengar man skulle kunna lägga på annat, säger Marie-Louise Arnell.

Kommunpolis Håkan Karlsson i Vimmerby är välbekant med problemet med klotter på tågen.

 – Jag upplever att det är större risk för klotter på tågen under skolloven, säger han.

Hans bild är också att det ofta sker klotter i Vimmerby och Hultsfred vid samma tillfällen.

– Så har det varit vid flera tillfällen att vagnar klottrats vid båda järnvägsstationerna samma natt, säger Håkan Karlsson.

Han ser flera skäl till sin misstanke att det inte behöver vara lokala förövare.

– Nej, det är lite för bra utfört om man säger så. Dessutom finns det vid ett tillfälle ett vittne som såg att klottrarna var bilburna, säger han.

–  Det är svårt att lösa de här brotten, det krävs närmast att vi tar dem på bar gärning och det är svårt eftersom det är öde vid stationen på natten och ingen ser vad som sker, säger Håkan Karlsson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!