"Vi är inte så odrägliga som folk tror"

Brummande motorer, dansbandsmusik på hög volym och ett gäng ungdomar. Vad är grejen med EPA-traktorer egentligen? Och varför det finns en så stark EPA-kultur i Vimmerby?

23 juli 2019 18:00

Ur EPA-traktorernas högtalare dånar en blandning av dansbandsmusik, norsk så kallad "russe-musik" och bas-tyngd dansmusik. De sex bilarna står parkerade i en rad med sina förare hängandes på en av huvarna.

– Det bästa med att ha en EPA är friheten, att kunna ta sig hemifrån när man vill, säger Ida Pettersson, 17 år gammal från Vimmerby.

– Och att köra runt och lyssna på musik, fyller Alfons Ambrosiani, 17 år gammal från Solhult, i.

Alla sex ungdomar pluggar eller ska börja på fordonslinjerna som finns i Hultsfred och Vimmerby.

Kewin Andersson, 17 år från Vimmerby, har inriktat sig på att bli personbilsmekaniker, så att han gillar att meka och fixa med sin EPA-traktor kommer inte som en överraskning:

– Det hör till att man ska skruva och meka. Det är roligt om det går bra, men när något är trasigt och svårt att laga är det inte lika kul, berättar Kewin.

– Det är mycket personlighet i bilarna, de speglar vem man är som person. Så det är roligt att uppgradera och styla sin EPA, fortsätter Kewin och får medhåll av resten av gänget.

Kostnaden för att ha EPA varierar, det beror lite på hur mycket som går sönder. Men den största delen av omkostnader går till bränsle.

– Det brukar väl bli hela studiebidraget på bränsle, och på sommaren lite till när man har mer pengar i och med sommarjobb, säger Alfons.

Att det finns många EPA-traktorer i Vimmerby tror ungdomarna beror på stadens förflutna:

– Det är en gammal raggarstad, det är lite av en trend, säger Melwin Hemmingsson, 16 år från Vimmerby.

– För två år sen var det fler EPA-traktorer, kanske runt 30 stycken, nu är det nog bara runt 20 stycken, säger Erica Andersson, 17 år gammal från Vimmerby.

– Det var en bättre gemenskap för två år sedan, då kunde vi träffas i större gäng och ha kanske tolv EPA-traktorer uppställda. Nu är det mer uppdelat i mindre grupper, säger Kewin.

Just gemenskapen är något som hela gänget pratar gott om.

– Många av oss har lärt känna varandra genom EPA. Vi sågs och körde EPA, och började umgås tack vare det, säger Erica.

Att det just blev en EPA-traktor och inte en moped när de nådde 15-årsåldern var av lite olika anledningar.

– Jag har alltid varit intresserad av bilar och vände mig alltid om när det körde förbi en EPA, berättar Kewin.

– Jag ville inte alls ha en EPA, utan jag skaffade en moped först. Men min pappa som är motorintresserad fick mig att ändra mig, så efter ett tag sålde jag moppen och köpte en EPA istället, säger Erica Andersson.

– EPA är bättre för man kan köra året runt med den och det är säkrare, säger Ida.

EPA-traktorer och ungdomar som kör dem har ganska dåligt rykte, vad beror det på?

– Vi får skit så fort något har hänt. Om det är någon som sladdat runt i en rondell så skylls det oftast på en EPA-traktor även om det egentligen är en bil som kört, säger Erica.

– Vi är inte så odrägliga som vi ser ut och som folk tror, säger Alfons.

– Om man ändrade den lagliga hastigheten till 45-50 km/h så skulle fler köra lagligt, tror Jimmy Nilsson, 17 år från Södra Vi.

Att vara tjej och köra EPA gör att man har ögonen lite extra på sig:

– Det finns mycket fördomar mot tjejer. Om en tjej kör i diket så kommer hon få mer skit än om en kille gör det. Om en kille gör det så är det är lite häftigt, men om en tjej gör det så säger folk "tjejer kan inte köra bil", säger Erica.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Sofie Olsson Johanna Heed

Ämnen du kan följa