Nytt beslut i trafiknämnden: 30-gränsen blir kvar

Den omdiskuterade fartbegränsningen på gatorna i Virserum blir kvar. Trafiknämnden i Hultsfreds kommun har fattat nya beslut, gata för gata.

"Jag får väl överklaga en gång till". Expolitikern Göran Berglund tänker inte låta sig tröttas ut.

"Jag får väl överklaga en gång till". Expolitikern Göran Berglund tänker inte låta sig tröttas ut.

Foto: OLOF CARLSON

Virserum2022-05-31 10:33

Det tidigare beslutet överklagades och kommunen fick bakläxa, det var inte tillåtet att ha en generell fartbegränsning på 30 kilometer i timmen. En sådan gräns måste vara motiverad. Det framgår i ett pressmeddelande från Östra Smålands kommunalteknikförbund.

ÖSK har nu tagit hjälp av en konsultfirma som lagt fram ett förslag, gata för gata och, motiverat varför det ska vara 30 just där. Resultatet har blivit ungefär som tidigare, om än med några få förändringar.

ÖSK förklarar att man utgått från tre olika "trafikrum". Frirum, där det inte ska vara några fordon annat än gångtrafikanter och cyklister. Sedan finns det Mjukrum, där även fordonen får vara med. Huvuddelen av tätorten är mjukrum med blandad trafik. Sedan finns också Transportrum, där fordonen regerar. Det är stora genomfartsvägar och större gator.

Jennie Konradsson på ÖSK förklarar att rätta genomfartgatan, Storgatan, kommer att få hastighetsbegränsningen 40 kilometer i timmen, tillsammans med ytterligare några gator. Men hela det mindre gatunätet i Virserum får 30.

Utifrån de här kriterierna har Trafiknämnden nu tagit beslut om hastighetsbegränsningarna.

Jennie Konradsson berättar att det har gjorts en grundlig utredning

"Med konsultrapporten som grund anser sig nämnden ha en bred grund och känner sig trygga med de nya besluten", skriver Jennie Konradsson i pressmeddelandet. Rapporten kostade 92 000 kronor.

Resultatet har alltså blivit ungefär som tidigare.

– Ja, då får jag väl överklaga en gång till, säger expolitikern Göran Berglund i Virserum, som tidigare överklagat hastighetsbegränsningarna i Virserum.

– Då fick jag rätt hos både länsstyrelsen och Transportstyrelsen, säger han och vidhåller att han anser skyltarna vara olagliga.

Han anser att det gått prestige i den här frågan, och att kommunens trafiknämnd går emot både länsstyrelse och Transportstyrelsen.

undefined
"Jag får väl överklaga en gång till". Expolitikern Göran Berglund tänker inte låta sig tröttas ut.

Vid samma sammanträde diskuterades också hastighetssänkningar i Vena. Men det får vänta tills Virserum är helt genomfört. Sänkningen baseras på en modell som Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Trafikverket har tagit fram, som vägledning för kommunerna.

Vad gäller Vena kommer det bli en hel del förändringar. Inte minst förbi bygdegården och ut mot Kristdalahållet, där det ska bli bygata. Det vill säga att det är gott om plats för gångare och cyklister, medan bilisterna får samsas om ett körfält.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!