– I går torsdag var det tre-fyra kunder som blev kontaktade på 30 minuter och utsatta för bedrägeriförsök, berättar Virserums Sparbanks VD Gunnel Olsson Örbäck.
Det är den senaste flugan bland bedragare det handlar om. Det kallas för spoofing, ett engelskt ord som betyder att något intill förväxling liknar något annat.
Hon berättar att en kund i banken hade blivit uppringd från ett nummer som intill förväxling var samma som Virserums Sparbanks. Enda skillnaden var att riktnumret var 0494 i stället för 0495. I det läget är det lätt att tro att det är banken som ringer upp vilket den aldrig gör med den typen av ärenden.
– De sa att de ringde från bankens huvudkontor men vi har bara ett kontor, berättar hon.
De som drabbats är personer över 50 år.
– Samtliga drabbade som hört av sig har koll på läget men vi vet inte om det finns ett mörkertal med kunder som blivit lurade.
Gunnel Olsson Örbäck har personligen fått uppfattningen att bedragarna systematiskt går igenom område för område.
– Tekniken är säker, den svaga länken är människorna. Bedragarna vill skapa osäkerhet och rädsla för att få människor att logga in med sina bank-id.
Hon säger att rån alltid har förekommit men då har det skett öga mot öga. Nu sitter rånarna bakom datorskärmar någonstans i världen.
– De som drabbas upplever situationen som ett fullgånget rån, det är obehagligt och ledsamt och de tappar tilltron till andra. Det behöver inte vara mycket pengar men kan vara deras livsbesparingar.