– Kronfogden är en exekutiv myndighet så där kanske finns en möjlighet att få hjälp, säger Göran Berglund.
Han har i alla fall ansökt om handräckning.
– Men det är nog lite för nytt än. De fick in ansökan nu i början på veckan, så de har väl inte mer än hunnit ta emot den än, säger han.
Så om det blir någon hjälp eller inte, återstår att se.
Nu tillhör det inte det vanligaste uppdragen för Kronofogdens personal att plocka ner trafikskyltar.
Göran Berglund har också anmält ÖSK:s beslut om att 30 ska vara högsta tillåtna hastighet på alla smågator i Virserum till såväl länsstyrelsen som till Transportstyrelsen, som båda kommit fram till att man inte får ha det så.
Hastighetsbegränsningen 30 ska vara reserverad för gator där det är extra viktigt ur trafiksäkerhets- eller miljösynpunkt, säger de båda myndigheterna, som pekar på att de utredningar som gjorts inte visar något sådant speciellt behov. Och en generell 30-gräns är inte förenlig med regelverket.
– Men ÖSK envisas med att låta skyltarna sitta uppe, de säger att det ska komma nya utredningar som visar på de särskilda behoven. Och under tiden får skyltarna sitta kvar, säger Berglund.
Jens Karlsson, projektchef på ÖSK försvarar beslutet om en generell 30-gräns på villagatorna.
– Vi ville inte ha det så hattigt, utan vi valde att ha en generell gräns, säger han. Men det fick vi backning på av Transportstyrelsen. Men vi ville bara göra det så enkelt som möjligt.
Han berättar nu att utredningarna fortsätter, så som myndigheterna föreskriver. Varje sträcka ska utredas speciellt, och nya beslut ska sedan tas i trafiknämnden.
– Det kan bli både nya skyltar och att andra försvinner. Men jag vill inte föregå utredningarna, säger Jens Karlsson.
Samtidigt har Göran Berglund JO-anmält kommunens vägran att ta ner skyltarna. Men inte heller därifrån har det kommit något svar ännu.
Enligt Kronofogdens Kundservice är det inga beslut tagna om Berglunds begäran om handräckning.
– Vi fick in den första april, säger Marina Johansson vid Kronofogdens kundservice. Den kommer att överlämnas till våra jurister för bedömning och sedan ska det fattas ett formellt beslut. Antingen avslås begäran eller också godkänns den och då är vi skyldiga att ta ner skyltarna.
Så den här begäran är början till en ganska lång process.