– Lagrummet ger möjlighet att sänka hastigheten till 30 kilometer om det är motiverat av trafiksäkerheten, säger Göran Berglund.
Han menar att lagen har övertolkats. Lagrummet talar om ett "visst område". Inte en hel tätort. Därmed vilar beslutet på en oriktig grund, enligt Berglund.
För en vecka sedan sattes de nya skyltarna upp i Virserum. Genomfartsvägarna, som hanteras av Trafikverket, fick en hastighetsbegränsning på 40 kilometer, medan övriga vägar fått 30 kilometer som högsta tillåtna hastighet.
Berglund pekar också på att lägre fart ofta innebär att bilarna kör på lägre växel, med högre motorvarv, vilket skapar mer buller och med utsläpp.
Han gör jämförelsen med Vetlanda, som använt sig av skriften Rätt fart i staden.
– Men där har man konsekvent hållit sig till 40 på alla kommunala vägar, säger han. Det är förnuftigt och genomtänkt, lätt för bilisterna att ha koll på.
Det här överklagandet till länsstyrelsen oroar dock inte Simon Råsbacken, projektledare på ÖSK, som har ansvarat för förändringen. Han är heller inte överraskad:
– Vi står för vad vi har gjort och vi får se vad länsstyrelsen kommer fram till. Har vi gjort fel får vi veta det då. Då lär vi oss något nytt.
Det finns ännu inga högre beslut om den här typen av hastighetssänkningar, så det finns inget att luta sig mot. Virserum blir ett pilotfall.
– Men vi behövde göra något för att få ner farten på villagatorna, vi har fått in många klagomål på att farten är för hög, säger Råsbacken.