Det är ofta det klassiska tillvägagångssättet, att någon ringer upp och säger sig vara från banken och ber kunden att logga in på sin internetbank, för att stoppa ett pågående bedrägeriförsök.
– Det har också hänt att bedragaren sagt sig vara från polisen, och ber kunden logga in, säger Gunnel Olsson Örbäck, vd på Virserums Sparbank, som bekräftar att det gjorts bedrägeriförsök med koppling till banken.
– I något fall har kunden också blivit ombedd att flytta sina pengar till ett annat konto, säger Gunnel Olsson Örbäck och tillägger:
– Jag kan inte säga hur många det varit, men vi har några som varit inne hos oss på kontoret och berättat. Men det kan finnas ett mörkertal som vi inte vet om.
Troligtvis har bedragarna inte kommit över några pengar vid de här försöken.
Motmedlet mot bedragarna är näst intill lika klassiskt som metoderna.
– Lita aldrig på någon som ringer och börjar prata om pengar. Då kan man utgå från att det är frågan om lurendrejeri. Släng på luren. Den typen av människor behöver man inte vara artig mot, säger Gunnel Olsson Örbäck.
Och man behöver inte vara rädd för att slänga på luren i örat på någon från banken.
– Vi ringer aldrig upp några kunder och ber dem logga in.
En våg av bedrägeriförsök, mer eller mindre lyckade, har svept fram över våra trakter den senaste veckan. Något som Anders Hultman vid polisen i Oskarshamn kan bekräfta. Han har en hel bunt anmälningar från både företag och privatpersoner framför sig på bordet.