Sedan några månader tillbaka tillverkar snickeriet delar till en kopia av en barockorgel från 1776, den så kallade Caspariniorgeln.
– Casparini var en känd orgelbyggare, säger Johan Sandin som driver Lignarium snickeri.
Orgeln ska sättas upp i en kyrka i Tokyo, med tornhuvar och trälister från Virserum.
– Det är ungefär en kilometer med lister.
Men hur får ett lokalt snickeri en beställning från Japan på en kopia av en kyrkorgel från 1700-talet? Vimmerby Tidning begav sig till Virserum för att få veta mer om det udda projektet.
– Jag jobbade som orgelbyggare på Göteborgs universitet i ganska många år. Jag hade en chef där som var japan, men som bott största delen av sitt liv utomlands. Sedan flyttade han hem igen och startade en firma, säger Johan Sandin.
Det var hans gamla chef som gav honom beställningen på orgeldelarna.
– Givetvis är jag väldigt glad över att få en sådan här beställning, för det får du inte varje dag. Sist jag fick en beställning från honom var för sex eller sju år sedan.
Johan Sandin har tidigare varit med och byggt flera orglar som skeppats till USA och Sydkorea.
– Jag var i Korea och monterade en orgel i två månader när jag jobbade i Göteborg. Då passade jag på att göra en avstickare till Japan, säger han och tillägger att det inte blir någon Japanresa den här gången.
Han har byggt samma typ av orgel en gång tidigare, däremot är det första gången för finsnickaren Pecka Granath som stått för de praktiska delarna av jobbet, medan Johan Sandin har tolkat pappersritningarna i 3D.
Hur har det varit att jobba med projektet?
– Det var lite större än vad jag hade tänkt mig, säger Pecka Granath som berättar att det är många olika delar och mått att hålla reda på.
– Det är olika radier och mått på alla lister, så det är lätt att göra fel. Annars är det inga större bekymmer, förutom att det är tidskrävande.
Övriga delar till orgeln görs i Japan, men de krångligaste delarna med svängda former tillverkas i Virserum.
– Huvarna är en av de mest tidskrävande delarna på den här orgeln rent utsmyckningsmässigt, säger Johan Sandin.
Varför har man valt att göra en kopia av just Caspariniorgeln?
– Om man ska bygga en barockorgel vill man helst utgå från ett koncept som man vet funkar. Det här konceptet är redan gjort en gång.
När ska ni leverera till Japan?
– Så fort vi är färdiga, och det blir vi denna månaden, ska det skeppas till Japan.
Johan Sandin betonar att det handlar om ett specialprojekt och att snickeriet vanligtvis gör andra typer av jobb.
– Vi jobbar väldigt mycket mot kyrkan och håller på med byggnader med behov, säger han och berättar att de bland annat har ett stort renoveringsprojekt på gång i Ellen Keys föräldrahem utanför Västervik.
Han brinner för byggnadsvård.
– Folk tror att det handlar om killar med knätofs och yxa som man ser på tv. Men så funkar det inte i den verkliga världen. Jag anser inte att byggnadsvård bara är gamla byggnader, utan byggnadsvård är ett tankesätt som man kan applicera på alla byggnader. Du ska ha rätt material på rätt ställe för att huset ska stå sig så länge som möjligt.
Även orgelbygget kan räknas som byggnadsvård, menar han.
– Det är en kopia av en väldigt gammal orgel, så det är en form av byggnadsvård. Men gränsen är lite flytande. Vi renoverar mycket fönster och dörrar åt kyrkan, det är definitivt byggnadsvård. Där är det mer givet.