– Det roliga är att vårt sammanvägda index ligger kraftigt över både Sparbankernas genomsnitt – och Länsförsäkringar bank och Handelsbanken, både på privatsidan och bland företagskunderna, när Svenskt Kvalitetsindex, SKI, analyserar kundnöjdheten, säger VD Gunnel Olsson Örbäck.
I våras utsågs Virserums Sparbank till landets mest solida bank och framgångarna fortsätter. När SKI på måndagen presenterade 2018 års kundnöjdhet tog man hand om fjärdeplatsen bland 20-talet Sparbanker som deltagit. För visso en placering sämre på privatsidan än förra gången, då Virserums Sparbank delade tredjeplatsen med Kinda Ydre Sparbank. Men Gunnel Olsson Örbäck vill inte se det som man backat.
– Tvärt om. Mättalet har ökat på samtliga områden, samtidigt som konkurrensen hårdnar. Många är medvetna om vikten av nöjda kunder, det blir tydligare och tydligare i alla branscher.
SKI har sammanställt svaren på ett 100-tal olika frågor, som exempel hur nära den egna banken är den idealiska, hur man upplever servicen liksom tjänster och utbud. Virserums Sparbank når ett sammanlagt index om 78,9 bland företagskunderna och 81,8 på privatsidan. Långt över Sparbankernas snitt på 73,2 respektive 72,2 – index som i sin tur räcker till en förstaplats över landets nöjdaste företagskunder och en tredjeplats efter Länsförsäkringar bank och Handelsbanken vad det gäller privatkunder.
Gunnel Olsson Örbäck medger att det varit lite nervöst att vänta in resultatet av 2018 års mätning.
– Dels var jag inte VD vid senaste mätningen vi deltog i 2016 och jag har ju gjort en del förändringar som jag inte kan veta hur de tagits emot. Och så är jag extra glad att vi får så bra betyg trots att vi genomgått ett generationsskifte på personalsidan. Det blir alltid lite oroligt när man måste byta kontaktpersoner, så jag måste medge att jag var lite fundersam om det skulle gå vägen.
Vad tror du är anledningen till att Virserums Sparbank bibehåller sin topplacering?– Jag tror våra kunder upplever att vi är intresserade av dem och deras affärer.
Tittar man totalt sett kan mätningen av de svenska bankerna sammanfattas med ett positivt trendbrott, efter ett antal år av nedgång. Botten tycks vara nådd och kundernas förtroende på väg tillbaka, summerar SKI.