Öppet brev: Hur länge ska skyltarna sitta kvar?

"Hur länge ska 30-skyltarna behöva sitta kvar?" Expolitikern Göran Berglund ställer den frågan till Östra Smålands kommunalteknikförbud i ett öppet brev.

"Det finns skräckexempel på hur fel det kan bli" säger Göran Berglund och tänker på Norra Järnvägsgatan. 
"Här är det helt fel med 30, gatan är lång och bred som en autostrada"

"Det finns skräckexempel på hur fel det kan bli" säger Göran Berglund och tänker på Norra Järnvägsgatan. "Här är det helt fel med 30, gatan är lång och bred som en autostrada"

Foto: OLOF CARLSON

Virserum2020-07-19 12:00

Tidigare i år sänkte ÖSK hastighetsbegränsningen på kommunala gator i Virserum till 30 kilometer i timmen. Beslut om saken togs i trafiknämnden. Men knappt hade de nya skyltarna kommit upp förrän Göran Berglund överklagade till länsstyrelsen. Och han fick rätt till slut. Länsstyrelsen hävde trafiknämndens beslut,

– Men det är en och en halv månad sedan, säger Göran Berglund. Skyltarna sitter kvar än. 

Det han vände sig emot i sitt överklagande var att 30-gränsen infördes rakt av. På alla gator, utan individuell prövning.

– Det finns säkert ställen där det är befogat, säger Göran Berglund, men det finns ställen där det är rent patetiskt att se 30-skyltar. Som till exempel Norra Järnvägsgatan, som är stor och bred som en autostrada och dessutom har särskild gång- och cykelväg.

undefined
I bland är det frestande, tycker Berglund, att plocka fram verktygen...

Jens Karlsson, projektchef på ÖSK svarar att man gjort en avstämning på länsstyrelsen efter att beslutet hävdes.

– Vi har kommit överens om att skyltarna kan vara kvar till efter ett extra sammanträde i trafiknämnden, säger han, eftersom det gamla beslutet om hastighetsbegränsning hävdes i samband med beslutet om 30-begränsningen så måste det till ett nytt beslut innan skyltarna kan bytas ut.

Och under tiden är det 30 som gäller. Precis som skyltarna säger. Men vad det blir sedan, återstår att se.

undefined
30-skyltarna kommer att bli kvar till efter ett sammanträde i september. Det måste till ett nytt beslut i trafiknämnden.

– Länsstyrelsen hade inget att säga om fartgränsen i sig, säger Jens Karlsson, det man vände sig emot är att vi inte tillräckligt kunde motivera 30-gränsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!