– Vi kommer att sänka hastigheten till 40 på trafikverkets vägar, säger Simon Råsbacken som är lokal projektledare. Och på villagatorna kommer det att bli 30.
När allt är klart i Virserum kommer projektet Rätt fart i staden att gå vidare till nästa ställe, det också kommer att bli en omfattande översyn av trafiksituationen.
– Det är Högsby som står på tur, säger Simon Råsbacken. Precis som i Virserum har man en trång genomfart.
Just de trånga genomfarterna är en av de parametrar som undersöks vid planeringen. Speciellt om det också är mycket tung trafik. Men man tittar också på andra trafikleder och på små villagator. Allt för att skapa en säkrare trafiksituation.
Oftast handlar det om att sänka farten på gator och vägar. Men, poängterar Simon Råsbacken, det kan också vara frågan om att höja farten.
– Vi vill att det ska bli ett jämnt flyt i trafiken, säger Simon Råsbacken, som hoppas att förändringarna ska möta förståelse hos bilisterna.
– Vi kommer att göra mätningar på vissa utvalda sträckor, säger han, då får vi klart besked. Och hjälper det inte med skyltarna kan det bli aktuellt med fysiska åtgärder för att sänka farten. Det är lättare att bygga fysiska hinder på en 30-sträcka än på en 50-sträcka.
Även Hultsfred kommer att bli föremål för en liknande genomgång av trafiksituationen inom en ganska snar framtid. Målet är att man fram till 2025 ska jobba sig igenom alla tätorterna i Hultsfred och Högsby kommuner.