"Baggens" nya skal

Den slog ner som en otrolig retrobomb på bilsalongen i Tokyo 1995. Efter att ha köat en timme gick vi därifrån med ett kontrakt som högtidligen garanterade ett köp av Volkswagen New Beetle med tillverkningsnummer 1133. För att fira den historiska händelsen så bjussade tyskarna helt fantasilöst på strumpor och 1998 var tiden inne för den storslagna comebacken. Nu är tredje generationens The Beetle här och vi ska undersöka vad som hänt när "baggen" ömsat skal!

Foto:

Volkswagen2011-12-12 08:07


Volkswagens legendariska Typ 1 från 1938 kallas oftast för "baggen" eller "bubblan" och tillverkades i 22 miljoner exemplar. Uppföljaren döptes till New Beetle och kom 1998, vilket ledde till att ytterligare en miljon bilar rullade ut på vägarna. Nu är det dags för tredje generationen och frågan är om den nya folkan är roligare än sin föregångare?

Bubblar i kroppen
Ledningens order till formgivarna bakom nya Beetle gick inte att missförstå: "formge ett nytt original". Sagt och gjort - man har förvaltat arvet väl och inte en pryl från föregångaren har flyttats över utan allt är nytt. Karossen har växt med femton centimeter på längden och åtta på bredden samtidigt som huven blivit längre, vindrutan flyttats bakåt och taklinjen dragits ut. Resultatet får det att bubbla i hela kroppen och gränsen mellan kult och klatschigt är perfekt. Inredningen är elegant och det första man ser bakom ratten är de stora runda instrumenten. Man sitter bekvämt och även komforten i baksätet har blivit bättre, men att ta sig in är fortfarande en bökig historia med tanke på att bilen är tvådörrars. Bagaget har växt till sig och rymmer 310 liter - men fäller vi ryggstöden så ökas siffran till 905. Två olika utföranden finns: "Design" och "Sport". Den förstnämnda bjuder på en instrumentpanel som är lackerad i karossfärgen medan sportversionen ska påminna om Herbie med kolfiberlook och skålade säten. Det fattas bara nummer 53 på sidan.

I bara strumplästen
Motorerna består av turboladdade bensinfyror på 105 (169 900:-), 160 (194 900:-) respektive 200 hästkrafter (249 400:-). Sexväxlade manuella lådor är standard, förutom till den största maskinen som har en sexstegad dubbelkopplingslåda samt ett extremt rivigt motorljud. Tvåhundrahästaren arbetar under huven på vår knallröda testkärra och gör folkan riktigt rapp: 0-100 rullar på 7,5 sekunder samtidigt som toppfarten är 223. Är du ute efter en diesel? Ja, då erbjuds en miljöfyra på 105 hästkrafter men du får ge dig till tåls ett halvår.
Tillvalslistan är lång och man kan exempelvis välja till xenonljus med lysdioder, öppningsbart panoramatak, navigationssystem eller varför inte en öronbedövande ljudanläggning på 400 watt från amerikanska Fender? Det har nu gått sexton år sedan comebacken och fortfarande har ingen hört av sig angående bil nummer 1133, vilket är tur i oturen. Nya Beetle slår den nämligen med hästlängder. Köpebeviset är dock inramat och hänger på redaktionen - men strumporna är för länge sedan utslitna!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!