Bäst i klassen

Det har varit en knackig start för Volkswagen Touareg och försäljningen har varit allt annat än het, men nu ska det bli ändring. Vi är i München för att testa en suverän suv som döpts efter "det blå folket". Touaregerna är en afrikansk folkstam som lever i Saharaöknen och det är härifrån dagens testbil hämtat sitt namn. Touareg betyder nämligen "riddare av öken" och frågan är om tyskarna kan ta sig ur torkan?

Foto:

Volkswagen2015-02-12 05:05


Modellen har sedan introduktionen 2002 bara sålts i 3 600 exemplar här i Sverige, men nu hoppas tyskarna kunna vända trenden. Touareg är Volkswagens svar på Audi Q7 och Porsche Cayenne så nu återstår det att se om suven är vassare än sina koncernsyskon.

Orörd elegans
Det krävs ett minst sagt vältränat öga för att se vad som är nytt. Utseendemässigt så har fronten fått två nya kromlister i grillen samtidigt som baken fått en ny diffusor. Det mest iögonfallande är nog de fyra nya kulörerna vid namn Black Oak, Sand Gold, Light Silver och Reef Blue. Inuti har det måhända hänt ännu mindre, men inredningen var redan så elegant att några direkta förändringar inte behövdes. Sittkomforten är på topp och en smart finess är att baksätet är skjutbart sexton centimeter samt att ryggstödslutningen går att justera. För dig som vill ha det där lilla extra så går det att välja till R-Line Sportpaket. Då vankas det 19-tums fälgar, tröskelbreddare och ett R-Line-emblem i grillen. Inuti pryds bilen med tjusiga instegslister, pedaler av rostfritt stål, tonade bakrutor, svart innertak, sportsäten i alcantara och nappa med R-Line elegant inpräglat i nackskydden. Allt går lös på 36 900 kronor.

Dyrt nöjeMotoralternativen är tre till antalet och storsäljaren förväntas bli V6:an på 262 hästkrafter. Tycker du inte att maskinen räcker till så finns även en V8:a på 340 och förutom de nämnda dieslarna kommer även en bensindriven hybridversion på 333 kusar. Samtliga motorer har försetts med en åttaväxlad automatlåda, start/stopp-system samt fyrhjulsdrift. Som tidigare kan man välja till luftfjädring för 30 700 kronor och det betyder att det går att höja bilens markfrigång till hela trettio centimeter. Hela programmet av säkerhetssystem finns att tillgå men de flesta är tyvärr tillval och resulterar snabbt i att priset stiger upp likt solen. Efter ett par dagar bakom ratten i nya Touareg kan vi konstatera att det här är bland det bästa vi kört i klassen. Tja, till och med bättre än både Audi Q7 och Porsche Cayenne. Men även solen har sina fläckar och är du flitig med att kryssa i tillvalslistan så finns risken att din plånbok blir lika torr som Saharaöknen då grundpriset börjar från 524 900 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!