Bultar hjärtat för Jetta?

Volkswagen Jetta har knappast fått blodet att svalla hos landets bilentusiaster - men nu ska det bli ändring på det. Modellen föddes redan 1979 men slog aldrig riktigt igenom på våra breddgrader trots att tyskarna försökte byta namn till såväl Bora som Vento. I det stora landet i väst, USA, är dagens testvagn däremot den mest sålda europeiska bilen. Visst är det märkligt och nu återstår bara frågan: bultar våra hjärtan för nya Jettan?

Foto:

Volkswagen2011-03-05 05:05


Nej, det är inga sensationella linjer tyskarna presenterar men den fula ankungen har blivit en vacker svan med betydligt fräschare och sportigare utseende. Jetta är tänkt som en volymbil på många marknader, inte minst den viktiga amerikanska, och då gäller det att inte sticka ut hakan för mycket. Men visst finns tydligt Volkswagen-DNA i formen som har drag av både nya Passat och Phaeton.

Elegant comeback
Alla nya bilar har en tendens att växa och nya Jetta är inget undantag. Vad sägs om nio centimeter på längden och sju mellan hjulaxlarna? Detta gör modellen till den största Jettan hittills med sina 464 centimeter, vilket lovar gott. Kupén är äntligen rejält femsitsig och bjuder på en trevlig interiör med ett stort urval av inredningsdetaljer och färger. Instrumenteringen känns igen från flera koncernsyskon och följer tyskarnas standard, vilket innebär mer funktionalitet än fantasi. Körställningen går att justera efter de flestas behov och stolarna är lagom hårda i stoppningen. Dessutom har komforten i baksätet blivit påtagligt bättre bland annat genom att benutrymmet ökat. Jetta kan därför fungera som en rymlig sedan men även praktisk "lastbil" med tanke på det rekordstora lastutrymmet på 510 liter.

Strålande utsikter
Under huven erbjuds fyrcylindriga turbomotorer: bensinare på 160 (219 900:-) respektive 200 hästkrafter (239 900:-) samt dieslar på 105 (229 900:-) respektive 140 (239 900:-). Vi testade den förväntade storsäljaren, vilket är den minsta dieselspisen med start/stopp-funktion som sörplar i sig 0,42 liter milen och släpper ut 109 gram koldioxid per kilometer. "Danke schön" säger bilägarna som därmed slipper betala fordonsskatt i fem år. Maskinen är smidig, relativt tyst och klarar hundrastrecket på 11,7 sekunder samtidigt som toppfarten är 190.
Den handjagade lådan är femväxlad men det går att köpa till DSG, alltså tyskarnas dubbelkopplingslåda. Köregenskaperna känns trygga längs serpentinvägarna ovanför den franska Rivieran och bjuder inte på några obehagliga överraskningar. Fjädringen ligger åt det sportigare hållet vilket påverkar komforten, "men kunderna uppskattar detta" säger pr-folket. Om man tänker tillbaka på Volkswagen Jetta så får säkert vissa kufiska minnen på hjärnan men nu är det strålande utsikter som gäller!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!