Coupé i stora "drag"

När förändringarnas vindar blåser så kan ett helt bilnamn storma bort - det är dagens testbil ett rullande bevis på. Volkswagen CC har tappat mellannamnet Passat, vilket i sin tur är en kraftfull vind i tropikerna. Meningen var naturligtvis att åka snålskjuts på brorsans goda renommé, men tyskarna upptäckte till sin fasa att kunderna tyckte tvärtom. De ville inte förknippas med Passat och därför har fyradörrarscoupén bytt namn till enbart: CC. Vi har provkört i ett soligt Nice!

Foto:

Volkswagen2012-05-04 04:05


Den franska Rivieran är en klassisk tummelplats för sport- och lyxbilar, men då talar vi oftast om rena boulevardracers som säger en sak om ägaren: "jag badar inte i havet, utan i pengar". Men ägarna till nya Volkswagen CC vill inte kasta alla pengarna i sjön, därför väljer de en familjebil som kombinerar sportcoupéns smäckra linjer med lyxbilens komfort och detta utan att ruinera sig.

Svensk designer
Bokstäverna "CC" förknippar de flesta med orden "Coupé Cabriolet" men i Volkswagens fall står de båda bokstäverna för "Comfort Coupé". Ytterligare en paradox är att enligt traditionen har en coupé två dörrar och plats för två åkande. Det stämmer inte heller med Volkswagen CC som har fyra dörrar och fyra säten. Allt handlar naturligtvis om design och att försöka lura ögonen med hjälp av svepande linjer, karmlösa dörrar och mycket krom. Designern heter Martin Kropp och svensken har försett bilen med en elegantare front men även ett uppfräschat bakparti. När framdörrarna öppnas så välkomnas man av eleganta instegslister i aluminium och interiören känns väldigt elegant. Det går inte att klaga på komforten och tillbringar du många timmar bakom ratten så finns klimatsäten med inbyggd massage för 4 400 kronor extra. Baksätet är strikt tvåsitsigt, men vill du trots allt ha en mittplats så går det utmärkt. Bara du betalar 2 600 kronor.

Mycket utrustning
Under huven döljer sig fyrcylindriga motoralternativ: bensinare på 160 (289 900:-) respektive 211 hästkrafter (299 900:-) samt en diesel på 170 (301 200:-). Vi rattade den största bensinaren som är en kompetent maskin med härlig körkänsla. 0-100 rullar på 7,6 sekunder, toppfarten är 237 medan soppaförbrukningen ligger på 0,73 liter milen. För dig som vill ha mer drag under galoscherna så lanseras även en välbekant V6:a på 300 hästar inom kort.
Om vi tittar på utrustningslistan så ingår bland annat klimatanläggning, trötthetsvarnare, adaptiv farthållare och "City Emergency Brake" som bromsar automatiskt för stillastående hinder. Om du lägger till 7 300 kronor erbjuds dessutom "Park Assist" som baxar in folkan i parkeringsfickor som är bilens längd plus åttio centimeter. Men nu behöver inte Rivierans bilsocietet vara särskilt oroliga för konkurrens. Volkswagen CC är nämligen en bil som man inte parkerar i onödan - det är lättare sagt än gjort att slita sig från ratten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!