Djurisk dragningskraft

Vad blir det om man korsar en tiger och en leguan? Javisst, nya Volkswagen Tiguan. Namnet ska naturligtvis symbolisera tigerns styrka och smidighet, medan leguanen är en baddare på att ta sig fram i terrängen. Säga vad man vill om ordleken, men namnet röstades fram av 350 000 läsare av tidningen Auto Bild. Själva bilen är en machosuv som går att få i både onroad- och offroadutförande. Vi har testat och visst har folkan djurisk dragningskraft!

Foto:

Volkswagen2008-01-18 07:49


"Donaus pärla" är smeknamnet på vackra Budapest - metropolen som egentligen är två sammanslagna städer på varsin sida av floden. Åtta eleganta broar förbinder Buda med Pest, men skillnaden är slående. Buda är gammalmodigt och fyllt av renoveringsobjekt medan Pest är nybyggt och trendigt. Frågan är på vilken sida som nya Volkswagen Tiguan platsar bäst?

Välgjord läxa
Det syns tydligt att Tiguan är lillebror med Touareg - utseendet är nämligen extremt likt. Låt oss säga snyggt och prydligt, men knappast något sensationellt. Samma sak gäller interiören där kvalitet och funktion fått gå före djärvhet. Att tyskarna gjort sin läxa märks tydligt och passformen på varje liten detalj imponerar. Komforten är utmärkt och bjuder på bra utrymme, sköna stolar och högklassiga materialval.
Även baksätet fyller sin funktion på ett helt godkänt sätt, fyra personer åker utmärkt och för korta sträckor även fem. Vidare är baksätet skjutbart sexton centimeter i längsled för att möjliggöra antingen större benutrymme eller extra stort bagage. I skuffen hittar vi även en smidig finess, en dragkrok som trollas fram genom att man drar i en spak. Pris: 7 300 kronor.

Ingen pest
Volkswagen Tiguan säljs i två utföranden, en för lättare terräng och en för lite tuffare. Gatumodellen har en anfallsvinkel på 18 grader, medan "Track & Field" klarar av 28 grader utan att skrapa i hasplåtarna. Till den senare ingår en "offroadknapp" som bland annat ställer in bromsar och gasrespons för terrängkörning. Naturligtvis har båda modellerna 19,5 centimeters markfrigång och fyrhjulsdrift, men normalt går nittio procent av kraften till framhjulen.
Lågväxel kan du glömma, fast det har ingenjörerna löst genom att ha en extremt låg etta i den sexväxlade lådan.
Smart! Tiguan finns till en början med tre bensin- och två dieselmotorer, alla med direktinsprutning och turbo. Inroparen för 258 500 kronor är en relativt högvarvig bensinfyra på 150 hästar, men de räcker faktiskt. Ja, det är absolut inte någon pest att ratta nya Volkswagen Tiguan. Även om den platsar bäst på Pestsidan av stan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!