En komplett Golfrunda

1974 gick Muhammad Ali den klassiska boxningsmatchen mot George Foreman, ungraren Ernö Rubik orsakade huvudbry med sin svårlösta kub och vårt bensinpris chockhöjdes till 1:45 kronor litern. I USA föll Nixon som en gråsten i Watergate medan Waterloo vann Eurovision. Volkswagen presenterade en familjebil som gav namn till en hel storleksklass och nu, 38 år senare, är det dags att provköra den sjunde generationens Golf.

Foto:

Volkswagen2013-02-15 05:05


Volkswagen Golf är poppis och hittills har 29 miljoner bilar tillverkats varav 361 000 rullar i Sverige. Golf 7, som nykomlingen heter, bygger på tyskarnas nya plattform MQB och resultatet är en bil som är större, snyggare, säkrare och naturligtvis bättre. Trots det är priset nästintill oförändrat.

Växt till sig
Efter 38 år är designen i stort sett densamma och släktskapet med tidigare generationer går inte att missa. "Golfen har alltid sett likadan ut men förfinats, finputsats och förädlats under årens lopp" säger designchefen och drar paralleller med Porsche. "911 har ju haft samma utseende i snart 50 år". Men vad har man gjort och vad är nytt? Överhänget fram har kortats samtidigt som motorhuven blivit lite rundare. Bakpartiet har en igenkännande look, ändå är precis allt nytt. I siffror har nykomlingen växt med sex centimeter på längden och mäter nu 426 cm - vilket är en halvmeter längre än ursprungsmodellen från 1974. Komforten i framsätena har tagit ett stort steg framåt då justeringsmöjligheterna förfinats samtidigt som baksätet växt till sig. På mittkonsolen finns numera en femtums-pekskärm som skickas med som standard och precis till höger om förarplatsen har vi knappen för den nya elektroniska parkeringsbromsen.

Är du Golfsugen?
Volkswagen Golf 7 finns i tre utrustningsnivåer: Grund, Masters och GT. Men redan i grundversionen ingår radio/CD, luftkonditionering, däcktryckskontroll och XDS som är en elektrisk diffbroms för bättre väggrepp. Volkswagen har skruvat ordentligt på hela motorutbudet som till modellerna Grund och Masters består av en dieselspis på 105 hästkrafter samt bensinmotorer på 105 eller 122 hästar. GT-utförandet har naturligtvis sportigare framtoning och i maskinrummet arbetar antingen en diesel på 150 eller bensinare på 140 hästkrafter.
Vi provkörde den senast nämnda turbofyran i kombination med cylinderavstängning, vilket betyder att två av cylindrarna tar rast då motorn går på halvfart. Därmed hamnar förbrukningen på 0,44 liter milen trots att noll till hundra rullar på 8,4 sekunder och toppfarten är 212 km/h. Testbilen är dessutom riktigt kul att köra och Volkswagen har alla förutsättningar att göra hole-in-one med sin nya "järnsjua". För dig som är Golfsugen så börjar grundpriset på 169 900 kronor. Trevlig Golfrunda!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!