En liten "sladdis"

Vad sägs om en rutinerad golfare i grön kostym? Volkswagen Golf kommer nu med en "sladdis" och modellfamiljen skulle teoretiskt sett kunna vara ett eget varumärke med tanke på att 30 miljoner bilar sålts. Vi har genom årens lopp sett tysken i många olika utstyrslar och lagom till 40-års jubiléet så lanseras en "ren" elbil. Litium är framtidens olja hävdar Volkswagen bestämt och blickar bort mot vår batteridrivna testkärra: e-Golf.

Foto:

Volkswagen2014-09-22 04:05


Försäljningen av elbilar går trögt och mycket beror på högt inköpspris trots den statliga supermiljöbilspremien på 40 000 kronor. Men det är inte den största anledningen till att köprushen uteblivit, utan det beror främst på bristen av laddställen och kundernas räckviddsnoja. Lider du av det sistnämnda så kan vi glädja dig med att det faktiskt ingår två fria bärgningar i köpet av nya Volkswagen e-Golf.

Elslukande & elsnåltInredningen är i det stora hela densamma som i "vanliga" Golf, men istället för varvräknaren har bilen en mätare som visar hur ekonomiskt man kör och hur batteriet laddas. I hastighetsmätaren visas batteristatusen och man kan dessutom se hur långt man kan köra på en laddning. Volkswagen e-Golf har en elslukande klimatanläggning, eluppvärmd vindruta, radio och navigation. Som kupévärme har elbilen däremot en smart värmepump som värms av drivsystemet och som sedan värmer upp kupéluften. Vad gäller laddningen finns flera möjligheter, antingen genom bilens snabbladdare eller genom ett vanligt 230-volts uttag. Med ett tomt batteri tar det mellan 4 och 12 timmar att få full kräm samtidigt som snabbladdningen går på 30 minuter. Används inte bilen eller om man skulle råka ut för en kollision stängs batteriet av automatiskt.

Sju kronor om dagenElmotorn är av typen permanentsynkron och genererar 115 hästar, har ett varvtal på 12 000 varv/minut och toppar 140 km/h. Tre körprogram finns att välja mellan: i startskedet körs bilen alltid på "Normal" och i nästa läge "Eco" så stryps motorns 115 hästar till 94 samtidigt som topphastigheten sänks till 115. Slutligen finns "Eco+" och då begränsas effekten till 74 hästar samt 90 km/h. Accelerationen går däremot inte att klaga på för 0-60 km/h avverkas på 4,2 sekunder och när tiden tickat till 10,4 står hastighetsmätaren på 100. Vi européer kör i snitt fem mil om dagen, måndag till fredag.
Det betyder en elkostnad på 6 kronor om dagen, vilket utslaget på ett år blir ca 1 600:-. Som alltid är det räckvidden man bekymrar sig mest för när det gäller en ren elbil. Att man tar sig 19 mil på en laddning låter bra på pappret, men är en annan femma i verkligheten. Volkswagen Golf kostar från 174 900 kronor, men vill man ha den i elbilskostym får man hosta upp näst intill det dubbla. Det kostar att spara på miljön.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!