En rullande drömelva

Vi befinner oss vid Nou Camp: den legendomsusade hemmaarenan för FC Barcelona med plats för 110 000 señores och señoritas. Det blåröda fotbollsgänget har kopplat ett järngrepp om "La Liga" och dess museum är otroligt nog landets näst mest välbesökta. Här är spelarna gudar och dess tillhörigheter dyrkas Så när en mörkblå Volkswagen Passat dyker upp på spelarparkeringen blir det genast folkstorm, men den är varken Henke eller Ronaldinhos - utan vår testbil!

Foto:

Volkswagen2005-05-12 07:21

Volkswagen Passat och FC Barcelona har mycket gemensamt: båda var ringrostiga i mitten av nittiotalet fast efter mycket slitgöra så leder båda tabellen i "La Liga" respektive mellanklassen. Men ingen av dem skördar framgångar genom att satsa mer stålar än alla andra - Volkswagen och Barça har nämligen lyckats genom att vinna tillbaka supportrarnas och bilköparnas hjärtan. Här är en rullande drömelva?

Nära lyxbilskänsla
"Fotboll är inte en fråga om liv och död. Det är mycket viktigare än så". Citatet är hämtat ifrån den skandalomsusade fotbollslegenden Diego Maradona och det inledande ordet kan bytas ut mot "Volkswagen Passat" - i alla fall enligt den tyska direktionen. Mellanklassaren är nämligen folkas viktigaste bilmodell och har sålts i mer är trettio miljoner exemplar sedan debuten 1973. Nu lanseras en helt igenom ny "toppforward" som inte skyr några medel för att komma fram till målet: att bli bäst i klassen vad gäller komfort och säkerhet. Därmed har nya Passat växt med sex centimeter på längden, sju på bredden samtidigt som höjden ökat med en.
Med tanke på ovanstående siffror så blir väl ingen förvånad att innerutrymmena är imponerande och faktum är att lyxbilskänslan inte är långt borta. Sittkomforten är riktigt bekväm och baksätet rymmer en trio Diego Maradona, vilket inte är dåligt med tanke på kroppsomfånget

Orättvis beskattning
Instrumentpanelen har en elegant layout och till vänster om ratten sitter en knapp som sätter stopp för handbromsvändningar. Den traditionella spaken mellan framsitsarna har nämligen ersatts av en elektrisk knapp - detsamma gäller startnyckeln som ersatts med en fjärrkontroll. Grundpriset börjar från 217 800 (inklusive luftkonditionering) och bakom den uppsnofsade grillen erbjuds tre motoralternativ: FSI-bensinare (115 / 150 hk) och en dieselmotor (140 hk) med partikelfilter. Vi har provkört den stora bensinfyran samt dieseln och gillar båda skarpt, fast med övertag för oljebrännaren. Det är visserligen den gamla 8-ventilaren, men maskinen har massor med vrid, går tyst och man klarar sig på en förbrukning på dryga halvlitern. Det är bara skamligt att beskattningen, än så länge, är tre gånger så hög som för bensinversionen. Tänk Er själva om FC Barcelona och Real Madrid möttes, men Barçafansens entrébiljetter tredubblades bara för att några dönickar hävdar att de smutsar ner mer på läktaren.
- Vem skulle gå på fotboll då?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!