Få smak på flaklivet

Till mångas förtjusning så har utvecklingen av pickuper tagit stora kliv framåt de senaste åren. Nu för tiden kan köparen vara en helt vanlig Svensson som fått smak på flaklivet. Volkswagen Amarok Canyon är ett lysande exempel med sina fyra dörrar, maffiga lastförmåga och tuffa utseende. Är det dags att byta bort familjebilen mot en stor, stark och stöddig pickup?

Foto:

Volkswagen2014-07-30 04:05


Volkswagen Amarok kommer nu i en hårdkokt Canyon-version. Visst är det en praktisk och stryktålig arbetskompis för många, men efter att du lämnat jobbet så går det utmärkt att ta svängen förbi dagis för att hämta upp ungarna. Dubbelhytten rymmer nämligen hela familjen, medan flaket sväljer dina laster.

Håll koll på viktenNågra tekniska innovationer eller karossförändringar är det inte fråga om, utan i fallet Amarok Canyon handlar allt om kosmetika. De stora 17-tumsfälgarna med högprofilerade terrängdäck matchas med svartklädda hjulhuskanter. De yttre dörrhandtagen är också svarta liksom skyddslisterna längs sidorna, de senare har namnet Canyon snyggt ingraverat i plasten. Längs flaket, som har ett skjutbart lock som standard, sitter en kraftig svart rörkonstruktion likt en störtbåge. Sedan kan man toppa sin pickup med att köpa till fyra extraljus på taket som garanterat lyser upp din vardag. Bakom dubbelhytten finns ett flak som mäter 155 centimeter på längden och 162 på bredden. Det gör att man med råge får plats med en europall och räcker inte lastutrymmet så är dragkrok standard. Dragvikten är satt till 3,2 ton om man har E-körkort, med vanligt B-kort blir det bara 750 kilo.

Snobbar som jobbarInteriören har genomgått en "makeover" med orangefärgade ventilationsgaller, bälteskanter och sömmar. Som grädde på moset har man tryckt in allehanda lull-lull i form av navigation, parkeringssensor, backkamera och AC. Skinnsäten är standard och eftersom det här är en "double cab" så kan man klämma in tre åkande i baksätet. Under huven arbetar en råstark turbodiesel på 180 hästkrafter och till detta serveras en åttaväxlad automatlåda. Därmed tar sprinten till hundra 10,9 sekunder samtidigt som förbrukningen stannar på 0,81 liter milen.
Sitter du fast i skiten och behöver fyrhjulsdrift så ingår ett permanent system som normalt fördelar kraften 60/40 mellan fram- och bakaxel. Volkswagen Amarok Canyon lär bli en populär pickis trots att det står 437 375 kronor på prislappen. Men eftersom flaket är åtskilt från kupén så kan man köpa sin pickup "på firman" och vips slipper du momsen á 87 475 kr.
Mums-, förlåt, momsfillibaba!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!