Folkas fullträff

När snön breder ut sig och temperaturmätaren visar "långkallingar på" så är det många som reser till den franska lyxkusten för att spela golf. Men vi åkte dit för att köra Golf på en utmanande bana där arton hål är utbytta mot tjugo kurvor och vattengravar mot skyddsstaket.

Foto:

Volkswagen2004-12-10 08:08

Racingbanan Paul Ricard berusar oss och det kanske inte är så konstigt när anläggningen är döpt efter distriktets världsledande aperitiftillverkare. Låt oss slå ett slag för nya Volkswagen Golf GTI! Dagens testvagn bjuder verkligen på äkta spel- (förlåt) körglädje. Vägegenskaperna är lika träffsäkra som Tiger Woods utslag och konkurrenterna kan jämföras med caddien: de står avundsjukt och tittar på. Men det finns en uppenbar risk att det gröna kortet förbyts mot rött, av polisen. Folkan bjuder nämligen på världens snabbaste Golfrunda?

Riktig fullträff
Volkswagen Golf GTI slog ner med dunder och brak i bilvärlden 1976. Utseendet var hämtat från en vanlig familjevagn, fast köregenskaperna och prestandan kunde matcha en sportbil - dessutom till ett pris som låg någonstans mitt emellan. Den senaste generationen har ett tungt arv att bära och frågan är om bilen gör de tre bokstäverna rättvisa? Jo, det här är en tuff tjugoåttaåring med barnasinnet i behåll. Här finns ett fräckt kjolpaket, dubbla avgaspipor, bredare däck, coola fälgar, tydliga GTI-emblem och allt toppat av en röd rand runt kylargrillen. Även färgpaletten ansluter till hur bilarna såg ut för tjugoåtta år sedan då vitt, svart och rött dominerade. Jämfört med standard-Golfen så är GTI:n dessutom sänkt 1,5 centimeter och försedd med ett stabiliseringssystem som tillåter lite mera buskörning. Det innebär helt enkelt att bilen tillåts sladda lite mer innan "glädjedödaren" tar över.

Utan handikapp
Med racinglicensen i bakfickan rullar vi fram mot Paul Ricards startfält och redan nu låter vår knallröda Golf GTI elakare än någonsin. Jag trycker plattan i mattan och tubofyran på tvåhundra hästar reagerar som ett perfekt golfslag med en driver. Efter 7,2 sekunder är farten hundra och med plattan i mattan kan 235 toppas på långrakan "LeMistral". Strax därefter är det dags att passera den knixiga hårnålskröken "Virage du Pont" och då känns det tryggt att folkan har ventilerade skivbromsar som kan lugna ner tempot. Lyckan blir dock fulländad tack vare de skålade framstolarna - man sitter nämligen i ett skruvstäd. Däremot är insteget till baksätet i tredörrarsmodellen ett uthållighetstest av byxsömmarna. Bristningsgränsen är nära, men väl på plats så är komforten helt okej. En smårolig retrodetalj är att tygklädseln fortfarande är av samma rutmönster som klädde originalet. Priset för nya GTI:n är 242 900 kronor och det är välinvesterade slantar om man vill ha Golfsäsong året runt - utan att behöva resa till Rivieran!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!