Förändringens vindar

Nya Volkswagen Scirocco tar oss med storm och det är inte så konstigt. Sportcoupén är döpt efter den stekheta ökenvinden som blåser från Sahara in över Medelhavsländerna, inklusive Portugal där vi befinner oss. Tyskarna har alltså dammat av det legendariska modellnamnet från 1974 och comebackplanen är tajmad in i minsta detalj. Vinden har nämligen vänt och bilar med två dörrar är högsta mode!

Foto:

Volkswagen2009-07-07 07:09


En ny coupévåg har brutit ut på bilmarknaden. Alfa Romeo har presenterat sin MiTo och Volkswagen följer efter med en helt ny Scirocco. Tysken baseras på sjätte generationens Golf och det bådar riktigt gott - likaså priset. Det börjar nämligen från 225 900 kronor och betyder att Scirocco inte blir en udda fågel i modellfloran utan snarare ett alternativ till de mer välutrustade Golfarna. Låt oss presentera en frisk fläkt på fyra hjul.

En säker succé
Designen får hjärtat att börja bulta samtidigt som man tappar andan av beundran. Scirocco bjuder nämligen på tunga, feta och kaxiga linjer som upplevs vara gjutna i ett stycke. Titta bara på det utmanande nyllet med den minimala grillen, VW-emblemet på motorhuven och becksvarta strålkastarinsatsen. Fräckt och effektfullt! När vi öppnar dörrarna så uppenbaras en strikt fyrsitsig kupé där både takhöjd och benutrymme är tillfredsställande i baksätet. De främre racersitsarna hör till de absolut bästa på marknaden med bra sidostöd och generös skjutmån. Bilen är alltså en coupé till det yttre men har ändå stor potential för vardagsbruk. Även i det sniknaste utförandet har Volkswagen Scirocco begåvats med skålade stolar, sportchassi, 17-tumshjul, klimatanläggning och den nödvändiga säkerhetsutrustningen.

Borta med vinden
Under huven erbjuds två motorer och båda är direktinsprutade bensinare som vi känner igen från Golf. Den starkaste är turbosnurran GT 2,0 TSI som levererar tvåhundra hästar. Vi testade dock den mindre bensinaren på 1,4 liter och imponerande 160 hästkrafter, vilken är rena (h)julafton för alla teknikfreaks. Motorn använder sig nämligen av både en mekaniskt driven kompressor (för de lägre varven) och avgasdriven turbo (för de högre). Fyran arbetar sagolikt bra och man undrar bara hur länge? Konstruktionen är hyperavancerad och resultatet märks i testrapporten. 0-100 rullar på åtta sekunder blankt medan toppfarten är 218 km/h,
fast mest imponerande är soppaförbrukningen: 0,66 liter milen under blandad körning. Vägegenskaperna är riktigt underhållande och det är omöjligt att inte ha kul bakom ratten. Vi körde efter Portugals klippiga Atlantkust med den manuella sexväxlade lådan men även en dubbelkopplingsmojäng med sju steg erbjuds á la 14 000 spänn. Med tanke på den beryktade Sciroccovinden så blir väl ingen förvånad om den heta sportcoupén med samma namn tar markanden med storm!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!