Golfare i kombikostym

Volkswagen Golf Variant 4Motion ser inte ut som en typisk "golfare". All den kantighet som karaktäriserat modellens 35-åriga karriär är som bortblåst. Nu är linjerna mjukt runda och man tvingas gnugga sig i ögonen för att avgöra om det är en Golf eller Passat.

Foto:

Volkswagen2008-06-11 07:25


För alla glada amatörer är det nästan lika svårt som att upptäcka skillnader mellan olika golfklubbor. Att familjekombin driver på alla fyra kan jämföras med ett par spikskor. Det gör susen åt greppet!
Vi befinner oss i landet som bjuder på två musikaliska megakändisar. I Wien är det Strauss som spelas utan uppehåll och så fort man kommer in i ett flygplan från Austrian Airlines ljuder wienervalser ur högtalarna. I Salzburg är det däremot Mozart som sätter prägel på vardagen och flygplatsen är naturligtvis döpt efter stadens store son: Wolfgang Amadeus. Det är stenhård konkurrens mellan kompositörerna - precis som i mellanklassen.

Drar en vals
Nej, vi är inte i det lilla landet med de höga bergen och de vackra sjöarna för att lyssna på klassisk musik och käka apfelstrudel. Alpnationen är mer spännande än så - Österrike är nämligen världens dieseltätaste land! Bensinbilarna här är lätträknade och det känns därför helrätt att testa Volkswagen Golf Variant här. Naturligtvis med en dieselspis under huven och det är förresten ett måste, i alla fall om du vill ha fyrhjulsdrift. Tekniken bygger på en lamellkoppling som löper i ett oljebad och tillverkas av svenska Haldex. Normalt driver bilen med nittio procent på framhjulen och tio procent på baksulorna. Men om något hjul börjar slira flyttas kraften blixtsnabbt bakåt. Om vi kan avslöja några andra smarriga detaljer? Tja, bilen baseras på Jetta och tillverkas faktiskt i Mexico.

För dina laster
Volkswagen Golf Variant är hela 455 centimeter lång vilket innebär goda utrymmen för såväl åkande som bagage. Interiören är identisk med den vanliga golfaren, alltså med väldigt få "handicap". Instrumentpanelen är tydlig och soppamätaren kommer väl till pass. Siffrorna avslöjar att dieselfyran på 105 hästkrafter dricker 0,60 liter milen - alltså trettio procent mer än den tvåhjulsdrivna versionen. Turbomaskinen aŽla 214 400 kronor är en trevlig bekantskap och spurtar till hundra på 12,9 sekunder och toppar 185.
Testbilen är som gjord för användare av släpvagn. Folkan är godkänd för att dra släp på 1500 kilo men då måste föraren ha BE-körkort. Har du inte det så får du nöja dig med 1 400 kilo.
Vår "golfrunda" är till ända, men i Wien ställer proffsen upp i Mozart Golf Cup och i Salzburg går snart startskottet för Strauss Golf Tournament. Måtte ljudanläggningen på Austrian-planet vara sönder på hemresan!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!