Golfsäsong på Island

1974 tog Ingemar Stenmark sin första världscupseger, Abba vann schlager-EM med Waterloo och en ny bil vid namn Volkswagen Golf såg dagens ljus. Det har gått exceptionellt bra för hela trion. Tärnabygrabben fixade 86 världscupsegrar, Abba har sålt 400 miljoner plattor och den tyska succévagnen tillverkats i 26 miljoner exemplar. Det är rekord i bilvärlden och vi har provkört den senaste Golf-generationen på Island!

Foto:

Volkswagen2008-10-23 07:14


Vi utgår från flygplatsen i Keflavik och kör in mot huvudstaden Reykjavik där merparten av invånarna bor. Med en befolkning som nu toppar 313 000 personer och med tre invånare per kvadratkilometer är Island det glesast befolkade landet i Europa. Vägnätet är dock riktigt bra, precis som bilen vi kör - nya Volkswagen Golf generation sex, eller snarare fem och en halv.

Trevlig Golfrunda
Teststräckan går längs riksväg 1 som ringlar sig runt hela kusten i ungefär 130 mil. Vädret är grått och det karga vulkanlandskapet känns inte speciellt gästvänligt, utan snarare hotfullt. Därför är det skönt att sitta i en trygg bil. Varför tyskarna redan efter fem år har ett modellbyte beror inte på att den tidigare modellen var dålig. Men den sålde helt enkelt inte så bra som marknadssnubbarna hade räknat med, därför blev det ut med det gamla och in med det nya. Vad är då skillnaden? Tja, i pressmaterialet kan vi läsa att så gott som varenda karossplåt är ny - men faktum är att sextio procent av komponenterna kommer ifrån den förra generationen. Om vi tittar på utseendet så har designchefen Walter de Silva gått mycket försiktigt fram. De största förändringarna är den breda fronten och baktill har de tidigare runda bakljusen blivit rektangulära.

Bra för miljön
Även interiören känns välbekant, ändå är den helt ny. Här finns borstade aluminiumpaneler och flera detaljer är lånade från Passat CC. Komforten i framsätena passar de flestas kroppshyddor men baksätet är fortfarande aningen trångt, vilket betyder att man helst åker fyra personer. Bagageutrymmet är även det exakt lika stort som tidigare och tar 350 liter bagage eller 1 305 då baksätet är nedfällt. Under huven erbjuds flera motoralternativ: bensinare på 160 eller 122 hästkrafter, samt en miljöklassad etanolmaskin på 102.
Är du på dieseljakt så finns alla förutsättningar att få napp, eller vad sägs om två maskiner på 140 respektive 110 hästar? Den sistnämna snittar 0,45 liter milen och har ett koldioxidutsläpp på 119 gram per kilometer, vilket gör att även denna maskin klarar den magiska miljöbilsgränsen och ägaren får 10 000 spänn tillbaka från staten (gäller till den 30:e juni 2009). Med ett grundpris på 166 900 så kommer säkert nya Volkswagen Golf att behålla sin position som bästsäljande i sin klass. Det är bara att skrika "fore" till konkurrenterna!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!