Gudinnan i blåsväder

Den grekiska gudinnan Eos är tillbaka nysminkad och vackrare än någonsin. Rötterna går tillbaka till 2004 då ett första utkast kom i form av Concept C, sedan dröjde det till 2006 innan produktionen rullade igång. Redan då fanns ett flertal plåtcabbar att välja på - men Eos hade något som de andra saknade: en öppningsbar sollucka i det nedfällbara glastaket. Låter det komplicerat? Tja, på Eos kan man både fälla taket, ha det stängt eller öppet via en vanlig taklucka.

Foto:

Volkswagen2011-06-08 04:05


I de grekiska gudasagorna är gudinnan Eos inblandad i flera kärlekshistorier och varje morgon lämnade hon sitt palats vid oceanens yttersta strand för att släppa in solen i öster. Det är klart att tyskarna utnyttjat sina mytologikunskaper och döpt sin cabriolet efter detta. Volkswagen Eos dyrkar nämligen solgudarna och inleder kunderna i frestelse.

Vädrar morgonluft
Hela den femdelade takkonstruktionen med sollucka och allt är taget från föregångaren. Då vi trycker på cabb-knappen påbörjas en unik föreställning på 25 sekunder och vips minskas även bagaget från 380 till minimala 205 liter. Men vi tar det för vad det är: nämligen ett i-landsproblem och spanar istället in designen. Eos har fått det gemensamma "folkanyllet" med nya strålkastare, fräcka ljusdioders och tre horisontella ribbor i grillen. Baktill har tyskarna gått försiktigare fram och nöjt sig med ny stötfångare samt bakljus. Den fyrsitsiga kupén ser i stort sett ut som tidigare och är påkostad med en nära nog perfekt kvalitetskänsla. Något direkt vinddrag är det inte i framsätena när man har den lilla vindavvisaren på vindrutans överdel uppfälld och det genomskinliga vindskyddet bakom nacken. Det sistnämnda är ett tunt finmaskigt nät för 2 900 extra som effektivt tar bort turbulensen och gör färden betydligt behagligare, men det tar lika effektivt bort baksätet...

Snabb utlösning
Volkswagen Eos lanseras med tre motoralternativ: turboladdade bensinfyror på 160 (284 900:-) respektive 211 hästkrafter (309 900:-) samt en snål turbodiesel på 140 (299 900:-) som tyvärr inte är miljöklassad. Den största bensinaren och dieseln går att få med dubbelkopplingslådan DSG mot ett tillägg på 14 500 kronor. Annars är det sexväxlade manuella lådor som gäller och under huven på vår testbil arbetar den minsta bensinmaskinen.
För körglädjens skull räcker TSI 160 gott: noll till hundra rullar på 8,8 sekunder medan toppfarten är 217. En öppen bil ska inte köras alltför fort utan ska framföras värdigt med möjlighet att känna naturens dofter. Enda problemet är de kraftiga A-stolparna som inte bara skymmer en cyklist utan en hel stadsjeep. En klen tröst är att detta bidrar till rundslagningsskyddet och dessutom ingår två undangömda störtbågar som kan fällas ut på en fjärdedels sekund. Med tanke på den grekiska gudinnan Eos så skulle man kunna säga att tyskan är en riktig solskenshistoria!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!