Helt SUV-eränt, VW

Den är 480 centimeter lång och har en matchvikt på 2 315 kilo. Nya Volkswagen Touareg är fortfarande en bjässe - men numera en miljövänlig sådan. Vår testbil är nämligen miljöklassad och det tack vare hybridmotorn som enbart sörplar i sig 0,82 liter milen. Låter det tråkigt? Tja, låt oss då berätta att prestandan kan jämföras med en sportbil samtidigt som dragvikten är hela 3,5 ton. Hur är det möjligt?

Foto:

Volkswagen2010-04-29 07:16


Vi befinner oss i italienska Florens och den här gången inte enbart för det säkra vädrets skull. Här finns även ett världsberömt vetenskapsmuseum som ställer ut mycket av Galileo Galileis arbetsmaterial. Forskaren hade inte trott sina ögon om han provkört nya Volkswagen Touareg Hybrid eftersom "tyngdkraften" tycks vara upphävd. Den tunga terrängbilen dricker som en fyra med bjuder på samma effekt som en V8.

Lyxigare interiör
Volkswagen själva hävdar att testbilen är den största tekniska innovationen märket någonsin presenterat, men vi återkommer till detta. Låt oss först börja med formgivningen som är riktigt elegant men sticker ändå inte ut för mycket. Både nosen och aktern har lånat drag från de mindre syskonen medan sidosiluetten påminner om närbesläktade Porsche Cayenne. Vi hoppar raskt in bakom ratten och här har det hänt saker. Inredningen är prydlig och känns riktigt lyxig - å andra sidan börjar instegspriset på 475 000 kronor (V6 TDI) medan vår testbil går loss på hela 795 000. Den svartfärgade kupén innehåller en lagom portion valnötspaneler och snygga sargkanter i borstat aluminium. Det är bara att ta för sig av de läderklädda framstolarna och njuta av den rymliga aktersoffan som numera kan skjutas sexton centimeter på längden för att ge mer plats i bagageutrymmet.

Rent samvete
Under huven erbjuds inledningsvis tre maskiner där dieselalternativen är en V6:a på 240 hästkrafter och en V8 på 340. Men låt oss vrida runt startnyckeln till hybridversionen. Elmotorn på 47 hästar gör sig redo och bilen susar i väg såväl ljudlöst som utsläppsfritt i ungefär två kilometer förutsatt att man håller sig under 50 knyck. När batteriet, som gömmer sig under bagaget, börjar sina eller om föraren trycker till på gasen så startar en bensinare på 333 hästkrafter som arbetar tillsammans med en åttastegad automatlåda. Det som avslöjar att V6:an börjar arbeta är att varvräknarnålen vaknar till liv, men faller ner till noll igen när enbart elmotorn är i tjänst. Tja, det är verkligen inget fel på prestandan med tanke på att den fyrhjulsdrivna bjässen accelererar till hundra på 6,5 sekunder och toppar 240 km/h.
Det här låter kanske inte så miljövänligt, men glöm inte att ta hänsyn till fakta. Volkswagen Touareg Hybrid har samma totaleffekt som en V8 men dricker blott 0,82 liter milen och klassas därmed som "miljöbil" vilket innebär skattebefrielse i fem år. Det här är helt SUV-eränt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!