Kör med rent samvete

Tänk dig att det är försommaren 2010. Kronprinsessan har precis gift sig och vi är på väg in i en ny högkonjunktur. Försäljningen av miljöbilar slår nytt rekord men etanolboomen har kommit av sig. Nu är det hybridbilar som gäller och helt nya Volkswagen Touareg Hybrid lanseras. Om inte Victoria eller Daniel ångrar sig och ekonomerna samt miljöexperterna har fel så kommer detta att slå in. Folkan har vi nämligen redan testat!

Foto:

Volkswagen2009-03-10 09:03


Volkswagen lever gott på sina miljövänliga diesel- och gasbilar, men vill gärna visa att man har ny spännande teknik på gång. Därför befinner vi oss i hemmastaden Wolfsburg för att som första svenska bilnyhetsbyrå testa dagens Volkswagen Touareg med morgondagens teknik. Resultatet är tjugofem procents bränslebesparing trots prestanda till bristningsgränsen.

Otrolig prestanda
Låt oss vrida runt startnyckeln till den första prototypen - elmotorn på 52 hästkrafter gör sig redo och bilen susar i väg såväl ljudlöst som utsläppsfritt i ungefär två kilometer förutsatt att man håller sig runt 50 km/h. När batterikraften börjar sina eller om föraren trycker till på gasen så startar en nyutvecklad bensinare på 333 hästkrafter. Det som avslöjar att V6:an börjar arbeta är att varvräknarnålen vaknar till liv, men faller ner till noll igen när enbart elmotorn är i tjänst. Tja, det är verkligen inget fel på prestandan med tanke på att den fyrhjulsdrivna bjässen accelererar till hundra på 6,8 sekunder och toppar 240 km/h. Det här låter kanske inte så miljövänligt, men glöm inte att ta hänsyn till fakta! Volkswagen Touareg Hybrid har samma effekt som en V8 men dricker blott 0,9 liter milen och släpper ut 210 gram koldioxid. Det är snudd på magi och vi ska precis som i det omtvistade tv-programmet "Trollkarlens hemligheter" avslöja hur det hela är möjligt.

Avancerat samspel
Volkswagen har satsat på ett parallellhybridsystem vilket innebär att bilen kan köras med bensin- och elmotorn var för sig eller tillsammans. Tack vare start/stopp-systemet så stannar förbränningsmotorn när bilen gör det, men om du däremot trycker plattan i mattan så arbetar båda maskinerna för högtryck. Den som vill kan följa hela energiflödet på en display. Att tyskarna valt detta system beror främst på att det lätt kan användas i flera olika modeller. Allt som behövs är att en elmotor stuvas in mellan sexan och den åttastegade automatlådan samt ett batteri i reservhjulsbaljan.
Utrymmena kan alltså behållas och tekniken inkräktar inte på komforten. Batteriladdningen sköts helt automatiskt och det är ju själva poängen med hybrider, att exempelvis energin som frigörs vid motorbromsning tas till vara. Vad prislappen blir för nya Volkswagen Touareg Hybrid? Tja, det är en välbevarad hemlighet fram till lanseringen nästa år, vi har ju bara provkört en prototyp. Men låt oss gissa på samma pris som för kronprinsessans förlovningsring - alltså runt halvmiljonen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!