Liten storspelare

På sjuttiotalet var de kostymprydda gentlemännen på Volkswagens direktionsvåning ovanligt idrottsintresserade och två av företagets storsäljare döptes efter varsin prestigefylld sport: Golf och Polo. Efter mer än trettio år så är båda modellerna lika högaktuella och vi har provkört den femte generationens Polo. Ett namn som kanske skulle ändras till "Golo" med tanke på släktdragen till storebrorsan!

Foto:

Volkswagen2009-08-17 08:09


Säg "Polo" och de flesta av oss svenskar tänker på en berömd småbil.
Men så är det inte i exempelvis England - där går tankarna till hästpolo och måhända prins Charles som är en hängiven entusiast, medan andra kanske drar sig till minnes chartersemestern med vattenpolo i hotellpoolen.
Själva ordet kommer från tibetanskans pulu som betyder boll och vi ska sätta en helt ny storspelare i rullning.

Höjer ribban
Designen är oerhört tuff och elegant samtidigt som den är klart Volkswagen. Speciellt i "Savannah Yellow" ser den ut som en riktig busbil, men ytterligare nio färger erbjuds. Vi öppnar framdörrarna och glider in i kupén. Här känner man verkligen igen sig med bland annat instrument och reglage från nya Golf. "Vi har överfört det vinnande konceptet från nya Golfen till Polon" säger Martin Winterkorn, välkänd koncernchef i VW-gruppen. Överfört? Nja, snarare kopierat rakt över. Enda plumpen är mittarmstödet och handbromsspaken som går på kollisionskurs mellan framsätena. Som tidigare växer varje generation och nya Polo har blivit fyra centimeter längre jämfört med föregångaren. Dessa värdefulla centimetrar har utnyttjats där det mest behövs - nämligen i baksätet. Numera är det fullt möjligt att transportera en familj på fem personer. Även bagageutrymmet har växt till 280 liter, men maximalt kan 952 liter slukas om man fäller ryggstöden.

Vilka kontraster
Provkörningen genomförs på den italienska ön Sardinien som bjuder på ett smaragdgrönt hav vid kusten och ett böljande landskap med knixiga vägar inåt landet. Det ger oss en utmärkt chans att få känna på det nya chassit och vi blir inte besvikna: väghållningen är lika förstklassig som ljudisoleringen. Vid introduktionen i september så erbjuds tre motoralternativ: den beprövade bensinfyran på 85 hästkrafter (131 000:-) samt två dieslar på 90 (161 900:-) respektive 105 (193 500:-).
Innan årsskiftet lanseras även en 105 hästars bensinturbo samt den omtalade trecylindriga BlueMotion-versionen med start/stopp-system på 75. Vad sägs om en förbrukning på rekordsnåla 0,38 liter milen och 87 gram koldioxid per kilometer i utsläpp? Det är inte illa för en småbil som döpts efter sporten vars officiella huvudsponsor är - Maybach. Den billigaste versionen av superlyxbilen räcker till drygt trettio nya Volkswagen Polo. Snacka om kontraster!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!