Nu blåser nya vindar

Den första Volkswagen-modellen som döptes till Passat såg dagens ljus för trettioåtta år sedan och namnet hämtades från en kraftfull vind som blåser över Kanarieöarna. Bilen blev en fullträff och som en kraftig virvelvind har Passaten sedan dess dragit fram och orsakat stor förödelse bland konkurrenterna. Nu är dags för den 7:e generationen att göra entré, men det rör sig snarare om 6,5. Vi snackar alltså om en ordentlig facelift.

Foto:

Volkswagen2011-01-14 05:06


Volkswagen Passat har varit en succé ända sedan starten 1973 och har sålts i över femton miljoner exemplar. Det är med andra ord en av världens mest sålda bilar och att få "äran" att göra en ny generation kan få vilken utvecklingschef som helst att börja darra på manschetten. Då är det enkelt att förstå varför de ansvariga gått relativt skonsamt fram - för vem vill ändra på ett vinnande koncept?

Frosseri i finesser
Det är som att möta en gammal polare i Barcelona. Visst har mycket hänt, men det går inte ta miste på att det är en Volkswagen Passat. Den mest påtagliga förändringen är det breda leendet i fronten, vilket är ett arv från storebrorsan Phaeton. Designen har blivit stramare och kantigare, annars ter sig bilen på pricken lik föregångaren. Men skenet bedrar eftersom många viktiga, men små, förändringar skett. Inredningen har lyfts med bland annat en elegant klocka som hämtats från (just det) Phaeton. Nu kan man också beställa framsäten med integrerad ventilation, eluppvärmd ratt och en suverän parkeringsassistans som själv tråcklar in bilen i första bästa ficka. En annan finess är den automatiska bagageluckeöppnaren - med nyckeln i fickan så kan man öppna bakluckan bara genom att vifta med foten under stötfångaren. Det är otroligt smart när man har händerna fulla med matkassar.

Dags för kaffe?
Under huven erbjuds bensinare på 160 (etanol), 211 respektive 300 hästkrafter samt dieslar på 105, 140 respektive 170 hästar och slutligen en gasversion på 150. I vårt blågula rike tror importören att den största dieselfyran á la 289 900 kronor blir storsäljaren och det är en trevlig bekantskap. Noll till hundra rullar på 8,6 sekunder, toppfarten är 227 samtidigt som förbrukningen ligger på 0,46 liter milen. Det mest unika är dock att koldioxidutsläppet är 120 gram och därmed är bilen miljöklassad. Men förutsättningarna är att du enbart väljer den sexväxlade handjagade lådan och sedankaross.
Säkerheten är på topp då nya Volkswagen Passat fått hela raddan av säkerhetssystem, exempelvis automatisk nödbromsning. En annan nyhet gäller den elektroniska parkeringsbromsen som lossar automatiskt, men bara om dörrarna är stängda och bilbältet på. Tysken frossar i nya finesser och måhända kan några förare börja gäspa under färden eftersom allt sköts i princip automatiskt. Men då känner bilen av att du är trött och tänder en kaffekopp!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!