Nygammal men fräsch

Vad blir det om man korsar en tiger med en leguan? Svaret är "nya" Volkswagen Tiguan. Namnet ska naturligtvis symbolisera tigerns styrka och smidighet, medan leguanen är en baddare på att ta sig fram i terrängen. Det rör sig om en facelift som ger modellen tyskarnas välkända familjedrag. Själva bilen är fortfarande en machosuv som går att få i både onroad- och offroadutförande. Vi har testat och frågan är om folkan har djurisk dragningskraft?

Foto:

Volkswagen2011-07-08 06:51

Idag är det inte självklart att man har fyrhjulsdrift trots den stora suv-invasionen. Nej, många anser att det inte behövs eftersom bilen blir dyrare i inköp och drift. Liksom många andra biltillverkare har Volkswagen tagit fasta på detta och erbjuder nya Tiguan i två versioner: framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Men vi svenskar kan bara välja fyrhjulsdrift, i alla fall än så länge.

Sport eller terräng
Två horisontella ribbor i grillen samt strålkastare med lysdioder är vad som hänt i nospartiet. Baktill känns inte förändringarna så stora men vi läser oss till att bakljusen har fått ny form. Inuti är det mesta sig likt förutom lite nya textilier och uppfräschade instrumenttavlor. Det känns väldigt fräscht om än "nygammalt" på något sätt. Men att tyskarna gjort sin läxa märks tydligt och passformen på varje liten detalj imponerar. Komforten är utmärkt och bjussar på bra utrymme samt behagliga framstolar. Även baksätet fyller sin funktion på ett helt godkänt sätt
och med ryggstöden uppfällda sväljer bagaget 470 liter men det kan växa till hela 1 510 om man offrar aktersoffan. Tiguan erbjuds i två olika utföranden där "Sport & Style" lagt tonen på just lite mer sportighet. Den klarar lutningar på 18 grader framöver eller i sidled medan terrängversionen "Track & Field" är lite annorlunda utformad i nosen och behärskar 28 grader utan att skrapa hasplåtarna. Markfrigången á la tjugo centimeter är dock densamma för båda versionerna.

Ovanligt hemtam
Volkswagen Tiguan finns med fem olika motorer - alla är fyrcylindriga och har turbo. Vill du ha en bensinare så erbjuds maskiner på 160 (249 900:-), 180 (284 900:-) respektive 211 hästkrafter (304 900:-). Utöver dessa erbjuds dieslar på 140 (299 900:-) respektive 170 hästar (324 900:-). Vi provkörde den minsta oljebrännaren som begåvats med start/stopp-system, vilket hjälper till att minska förbrukningen till 0,58 liter milen. Hundrastrecket nås på tio sekunder medan toppfarten är 190. Vi kör av autobahn där biltypen känns ovanligt hemmastadd och ut på en terrängbana där operation lervälling påbörjas. Här ska fyrhjulsdriften, som normalt har nittio procent av drivningen fram och tio bak, visa vad den går för. Trots att man inte kan låsa drivningen mellan fram- och bakaxeln tuggar testbilen sig igenom terrängbanan och skickar blixtsnabbt drivkraften exakt dit den behövs. Efter mandomsprovet är det nästan så vi förväntar oss att folkan ska skaka av sig likt en tiger som klafsat omkring i leran runt ett vattenhål på savannen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!