Riddare av öknen

Vi befinner oss i nordafrikanska Tunisien och det är inte för att pruta på handknutna mattor eller exotiska kryddor. Nej, vårt uppdrag är att provköra nya Volkswagen Touareg och försöka spåra testbilens rötter. I Saharaöknen finns nämligen ett nomadfolk som har förmågan att överleva den guldgula sandens ofruktsamhet och solens enorma hetta. De kallar sig för "touareg" vilket betyder "riddare av öknen". Frågan är hur terrängvagnen pallar den ogästvänligaste platsen i världen?

Foto:

Volkswagen2007-04-05 07:34

Vi börjar vårt äventyr i den antika staden Karthago som är mest känd tack vare den romerske statsmannen Cato den äldre. Han brukade avslutade sina tal med: "för övrigt anser jag att Karthago bör förstöras". Rom och Karthago var nämligen bittra fiender om herraväldet över länderna runt Medelhavet. Lika tufft är det numera i bilbranschen och konkurrensen i arbetarklassen är stenhård. Volkswagen Touareg var tidigt ute och nu har det blivit dags för en rejäl ansiktslyftning på 2 300 punkter.

Bror duktig
Rallyversionen av Touareg lyckades inte vinna årets ökenklassiker, Dakar-rallyt, trots en massiv satsning av Volkswagen. Men det finns ingen anledning att ifrågasätta kompetensen: bilen är stor, bekväm och har bra terrängegenskaper. Dessutom är vagnen byggd med hög kvalitet och säljs till priser som visserligen är höga, men ändå ansedda som motiverade. Den creméfärgade kupén innehåller en lagom portion valnötspaneler och snygga sargkanter i borstat aluminium. Det är bara att ta för sig av de läderklädda framstolarna, den rymliga aktersoffan och insupa den gemytliga atmosfären som är strikt reserverad för fem resenärer. Däremot kan de sjuttio knapparna och reglagen på instrumentpanelen skrämma slag på många. Det har även tyskarna insett och har därför tryckt upp en liten behändig snabbguide som påminner om piloternas checklista.

Okänd existens
Motoralternativen kan få vem som helst att drabbas av beslutsångest, men vi ska försöka guida dig. Bensinmotorerna är tre till antalet: en sexa på 280 hästkrafter, en varvvillig åtta på 350 och inom kort lanseras en W12:a på hela 450. De tre vise dieslarna är dock bästsäljarna: främst V6 TDI på 225 hästkrafter och snäppet under erbjuds en femma på 174. Vi provade dock Volkswagen Touareg med den tiocylindriga turbodieseln på 313 hästar och med ett vridmoment som är hämtat från den tunga lastbilsvärlden: hela 750 Nm! Kraften imponerar i alla lägen och tack vare modern dieselteknik går det faktiskt att köra på mindre än den angivna förbrukningen. Folkan ger ett förtroendegivande intryck i världens största öken, mycket tack vare den imponerande fyrhjulsdriften och luftfjädringen. Volkswagen Touareg känner sig riktigt hemma i Nordafrika, fast visst blev den lite besviken när nomadfolket rykte på axlarna och inte hade en susning om dess existens. För övrigt anser jag att sand mellan tårna borde förbjudas!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!