Rojalist? Javisst!

Man kan verkligen säga att det var på tiden! Femton år har gått sedan Volkswagen premiärvisade familjeslukaren Sharan, men nu är det äntligen dags för en ny generation att göra entré. Modellnamnet kommer ursprungligen från persiskan och betyder "kunglig transportör". Frågan är om den nya familjebussen lever upp till sitt minst sagt rojalistiska namn? Vi har testat för kung och fosterland!

Foto:

Volkswagen2010-11-09 08:18


Många skyller ofta på att bussarna inte håller tidtabellen. Vad ska vi då säga om nya Volkswagen Sharan som kommit drygt sju år för sent till sina hållplatser, förlåt, återförsäljare? Gamlingen lanserades redan 1995 och har således överlevt i femton år, vilket är en evighet i bilbranschen. "Men modellen har sålt så bra att vi inte haft någon panik att byta ut den" säger tyskarna med ett leende.

Trilling vs. tvilling
Dagens testbil började sin karriär som en trilling: Ford (Galaxy), Seat (Alhambra) och Volkswagen (Sharan) slog sina kloka huvuden ihop och presenterade en storlastare. Men nu är det bara de två sitsnämnda som baseras på samma plattform varav Seaten lanseras under nästa år. Designen är naturligtvis helt ny och det finns bara två delar som fått hänga med från gamlingen - nämligen solskydden! Utseendet är riktigt snyggt och numera är det snitsiga skjutdörrar som gäller för baksätespassagerarna. Den tidigare busskänslan bakom ratten är som bortblåst och här finns en modern instrumentpanel. Volkswagen Sharan är femsitsig som standard (2+3), men du kan också få kupén sexsitsig (2+2+2) eller sjusitsig (2+3+2). Det bästa av allt är att man numera inte behöver lyfta i och ur de bakre stolarna, utan de fälls bara upp eller ner i golvet med ett enkelt handgrepp.

Extremt snål
Det är alltså en tämligen enkel operation att förvandla sin familjebuss till en laståsna utan dess like. Fälls stolarna i såväl andra som tredje sätesraden så ryms hela 2 430 liter bagage, vilket är rena drömmen utanför Ikea. Under huven erbjuds fyra motoralternativ där alla är utrustade med start/stopp-teknik: bensinare på 150 respektive 200 hästkrafter samt dieslar på 140 respektive 170 hästar. Vi testade den minsta dieseln och turbofyran lär inte göra någon besviken.
Noll till hundra rullar på 10,9 sekunder och toppfarten är 194 km/h. Men det är miljötänkandet som får oss och konkurrenterna i klassen att häpna. Maskinen dricker enbart 0,55 liter milen och släpper ut 143 gram koldioxid per kilometer. Grundpriset börjar från 269 900 kronor och då ingår sju krockkuddar, luftkonditionering, antisladdsystem (även för påkopplad släpvagn), däcktryckskontroll, automatisk aktivering av varningsblinkers vid hårda inbromsningar, elektronisk handbroms med start-i-backe-hjälp och mycket annat. Visst har nya Volkswagen Sharan alla möjligheter att bli en ny kung i klassen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!