Se up! för Volkswagen

Vi befinner oss i staden som inte byggdes på en dag, nämligen Rom, för att provköra tyskarnas nya konkurrenskraftiga småbil vid namn Volkswagen up! Frågan är om det lilla formatet kan leva upp till de stora förväntningarna? Klassen med "citybilar" har länge dominerats av franska samt asiatiska tillverkare, men Volkswagen vill med sin nya modell ta ett jättekliv närmare målet - att bli världens största biltillverkare. Nu gäller det för konkurrenterna att se up!

Foto:

Volkswagen2012-03-28 06:48


Att inom ramen av cirka tre och en halv meter rymma fyra personer, bagage och en drivlina är knappast någon lätt uppgift. I synnerhet om bilen ska vara byggd för något annat än småväxta människor utan stora anspråk på komfort, men tyskarna har lyckats förträffligt bra och resultatet är nya Volkswagen up!

Generös up!stickare
Designen är relativt neutral med något strama linjer men ändå känns nya up! riktigt tilltalande och inbjudande. Det märks att tyskarnas chefsdesigner Walter de Silva hållit igen lite på ritstiftet på gott och ont. Fälgarna är tuffa och navkapslarna med folkas gamla logotyp är snudd på lite roliga. Interiören andas tysk kvalité och den svarta instrumentpanelen kantas av röda dekorinlägg samtidigt som bilen präglas av stilrenhet. Trots sitt lilla format är kupén rymlig och man förvånas nästan över de generösa utrymmena. Vi sitter förträffligt i framsätena men även långa personer kan stuva in sig i baksätet utan större bekymmer. Det enda problemet en lång förare har är den ställbara ratten. När den vinklas ner skyms hastighetsmätaren så farter mellan 40 och 160 km/h måste man helt sonika gissa sig till. Försten ut är en tredörrarsversion men denna kommer inom kort att följas av en femdörrars. Naturligtvis kommer up! även som Seat och Skoda, men då med andra namn och lägre pris.

Up!märksam teknik
Under huven erbjuds inledningsvis två bensinare på 60 (106 900:-) respektive 75 hästkrafter (126 900:-). Vi har provkört den minsta i duon där ljudet från trepipen kan bli rätt påträngande om den pressas. Maskinen fixar hundrastrecket på 14,4 sekunder samtidigt som toppfarten är 160. Men i motorvägstempo blir det en hel del sus och dus så vindbruset känns relativt påtagligt. Förbrukningen ligger på 0,45 liter milen medan koldioxidutsläppet landar på 105 gram. Volkswagen up! bjuder på finfina köregenskaper vid provkörningen i italienska Rom - staden som bjuder på ett ändlöst trafikkaos.
Därför känns det tryggt att säkerheten är hög och förutom den sedvanliga utrustningen erbjuds "City Emergency Brake". Det är ett radarbaserat säkerhetssystem som stoppar bilen om föraren inte hinner bromsa i tid. Systemet fungerar perfekt, men endast i farter upp till 30 km/h. Konkurrensen är stenhård bland småttingarna men Volkswagen har ett starkt varumärke och mycket talar för att bilen kommer att bli en vanlig syn på våra vägar. Tummen up!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!