Se "upp" för Golf

Det sägs att den som ser framåt utan att se bakåt får se upp. Så låt oss bläddra tillbaka bladet till 1976. Det var året då den första flygningen med Concord ägde rum, Kungen och Silvia gifte sig, jordens befolkning nådde fyra miljarder och Björn Borg blev första svensk att vinna herrsingeln i Wimbledon. Men det var också året då den första Golf GTI:n såg dagens ljus. Nu är det således nya tider och hög tid för att lufta nya Volkswagen Golf GTI Cabriolet!

Foto:

Volkswagen2013-09-10 04:05


När den första GTI-versionen av Golf introducerades 1976 kom den att skapa en trend med prestandainriktade familjebilar. Bokstäverna GTI hade valts för att dels visa att den hade GT-prägel och dels för att motorn, till skillnad från vanliga Golf, hade bränsleinsprutning. Idag har alla bensinmotorer insprutning men det är dumt att ändra på en vinnare, så namnet har blivit kvar som beteckning på den motorstarkaste Golfen.

Vilken utsiktMed solen smekandes i ansiktet, vinden i håret och fåglar svävande ovanför huvudet glider vi fram i vår Volkswagen Golf Cabriolet. Tyskarna har hittat den röda tråden och designen är utan tvekan läcker. GTI-utförandet kännetecknas av en röd inramning runt grillen och bromsok i samma kulör. Inredningen känns gemytlig och i de läderklädda stolarna sitter man som gjuten och det är lite som VW-bossen Martin Winterkorn säger: "Det handlar om nya perspektiv. Framifrån, bakifrån eller från sidan - cabben erbjuder en fantastisk vy från alla vinklar. Men det är utsikten uppifrån som är helt oförglömlig". Tar du honom på orden så tar det 10 sekunder att fälla tygsuffletten och det kan man göra i farter upp till 30 km/h. Utrymmena är faktiskt helt okej och cabben lämnar plats för 250 liter bagage.

Håll i kepsenGolf GTI är en härlig cabriolet att köra och tilläggsnamnet betyder kort och gott att hårblåsen begåvats med en turbofyra på 210 hästar. 0-100 fixas på 7,3 sekunder samtidigt som bilen toppar 237 km/h. Motorn har en enastående smidighet och drar kraftfullt från nästan alla varvtal. Två växellådsalternativ finns: en kortslagig sexväxlad manuell och en dubbelkopplingslåda á 14 500 kronor extra. Vilken man väljer är helt en fråga om smak då båda fungerar förträffligt och DSG-lådan växlar så snabbt att man inte hinner märka någon vridmomentsänkning i växlingsögonblicket.
Volkswagen Golf GTI Cabriolet är inte någon billig bil men kanske ändå inte så dyr om man tänker efter. För 305 900 kronor får man en bil med sportvagnsprestanda men som ändå fungerar utmärkt att ha till matbutiken. Dessutom drar den inte kopiöst med bränsle så länge man kör den sansat. Det finns ett vindskydd för att slippa drag i nacken men vem vill använda det? Har man köpt en öppen bil hör det väl till att man ska bli lite rufsig i håret - så håll i kepsen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!