Snabb Golfrunda

Nu är det slutdiskuterat om vem som har världsrekordet i kategorin "snabbaste Golfrundan" och det är varken Woods, Montgomerie eller Parnevik. Nej, Volkswagen har presenterat en supertalang utan handikapp vars "sving" gör proffsen gröna av avund.

Nya Golf R32 är helt enkelt en medveten satsning med fyrhjulsdrift, sportchassi och en sexa på 240 hästar. Är det dags att skrika "fore" till konkurrenterna?

Nya Golf R32 är helt enkelt en medveten satsning med fyrhjulsdrift, sportchassi och en sexa på 240 hästar. Är det dags att skrika "fore" till konkurrenterna?

Foto:

Volkswagen2002-10-02 07:27

Nya Golf R32 är helt enkelt en medveten satsning med fyrhjulsdrift, sportchassi och en sexa på 240 hästar. Är det dags att skrika "fore" till konkurrenterna? Det är få modeller som kan skryta över att ge namn åt ett helt segment och Golfklassen är ett välkänt fenomen på bilhimlen alltsedan världspremiären 1974. Totalt har över 21.5 miljoner exemplar tillverkats och dagens modell är den fjärde generationen i ordningen. Ändå står vi just nu inför ett vägskäl i historien - nya R32 är nämligen den snabbaste Golfen någonsin och lär locka många nya medlemmar till Golfklubben.

Skilda världarDet är lika märkligt som roligt att två bilar som är byggda på samma komponenter kan vara så in i bomben olika. Designmässigt handlar det visserligen enbart om ett stylingpaket, tuffa 18-tums fälgar, en vinge i aktern och två kaxiga avgaspipor. Men tillsammans med den grovkalibriga motorn, suveräna fyrhjulsdriften och en tätstegad växellåda så förändras Golfens karaktär totalt. Vad gäller interiören så har den skapats med hjälp av de sedvanliga knepen: svart läder i kombination med borstad aluminium. Det är således bara att slå sig ner bakom den knubbiga sportratten och njuta över vad som komma skall när tändningsnyckeln vrids runt. Men först måste vi genomföra en säkerhetsdemonstration. Krockkuddar fram, i sidorna och krockskyddsgardiner i taket är standard. Dessutom ingår både aktiva antispinn- och antisladdsystem. Så gör dig redo för en provkörning under perfekta förhållanden på härligt böljande småvägar...

Farliga förbindelser
Gruset sprutar upp i hjulhusen med ett härligt smatter och reaktionen är omedelbar. Inom loppet av en hundradels sekund känner fyrhjulsdriften av framdäckens otillräckliga grepp och blixtsnabbt har kraften fördelats optimalt mellan axlarna. Köregenskaperna är imponerande och sexan låter sig villigt piskas till 7.000 varv. Det är då jag förstår varför tjejen i reklamfilmen ser så lycklig ut. Det blir nämligen alla som ska försöka tygla 241 hästar. Tänk dig själv: efter 6.6 sekunder passerar du hundra och av bara farten är du uppe i svindlande 247 km/h! Det är i dessa stunder man tackar högre makter för att den nya intelligenta gaspedalen fungerar, den saknar nämligen mekanisk förbindelse med motorn. Det innebär att fotpedalen enbart ger impulser till en dator som i sin tur styr gaspådraget. Priset för hela härligheten är 320.000 kronor vilket säkert ger rysningar längs ryggraden på många. Å andra sidan har Volkswagen fått till en rejäl fullträff och en Golfrunda har aldrig varit snabbare.
-Fore!!!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!