Svårslagen klassiker

Volkswagen Golf GTI slog ner som en bomb i bilvärlden 1976. Utseendet var hämtat från en vanlig familjevagn fast köregenskaperna och prestandan kunde matcha en sportbil, dessutom till ett pris som låg någonstans mittemellan. Nu presenteras den sjätte generationen och bilen kan på håll förväxlas med en vanlig "golfare", men bakom ratten är det ingen tvekan. Folkan lever absolut upp till de tre klassiska bokstäverna!

Foto:

Volkswagen2009-05-30 04:05


Det finns få vägar som lämpar sig så väl som denna för körglada bilar. "Route National 7" slingrar sig fram längs Medelhavet på sin långa väg från Nice till den franska huvudstaden. Beläggningen är fin, kurvorna oändliga och "dikena" oroväckande djupa. Det har gått trettiotre år sedan Volkswagen Golf GTI presenterades men känslan lever fortfarande kvar.

Jacky hänger med
Volkswagen Golf GTI finns med fyra eller tre dörrar, tre standardfärger, två växellådor och ett motoralternativ. Tja, det här låter som en enkel match även för kunder med svår beslutsångest! Vad som är annorlunda mot den vanliga Golfen? På utsidan är det framförallt sänkningssatsen, spoilern över bakrutan, dubbla avgaspipor, tuffare fälgar och den röda bården i grillen som avslöjar tyskens identitet. Invändigt är det betydligt mer, exempelvis sportratten som helt iskallt rätats ut nertill och naturligtvis den klassiska tygklädseln "Jacky" som fortfarande har samma rutmönster från 1976. Lyckan blir fulländad tack vare de skålade och åtsittande framstolarna. Man sitter bra såväl fram som bak och det märks att komforten har prioriterats. För dig som vill ha mer bus erbjuds ställbara stötdämpare för 8 400 kronor. Tre olika lägen finns: normal, komfort och sport - varav den sistnämnda bjuder på mest underhållning.

Sound of music
Vi kör över Esterel-massivet, som ligger en bit in från kusten, mot Saint Raphaël vid randen av det blågröna Medelhavet. Vi tar av i Antibes och kör in på vägen som följer kusten mot turistmetropolen Saint Tropez. Turbofyran på 211 hästkrafter reagerar som ett perfekt golfslag med en driver. Efter 6,9 sekunder är farten hundra och den som vågar kan toppa 240 blås samtidigt som motorljudet ger alla åkande ståpäls tack vare "Bark tube". Här krävs en förklaring: bilen är nämligen försedd med en soundgenerator som ser till att förstärka motorsången - men bara inne i kupén!
Om man ska välja den manuella sexväxlade lådan eller den robotiserade DSG-lådan är en ren smakfråga. Dubbelkopplingsmojängen är visserligen blixtsnabb, men standardlådan passar bilen helt perfekt. Dessutom sparar du fjorton tusen, vilket kan vara bra med tanke på att grundpriset startar från 259 900 kronor. Volkswagen Golf GTI är måhända inte billigast i klassen, men tysken är däremot bäst!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!