Tripp, Trapp, Trull

Volkswagen tycks ha en stark förkärlek för bilnamn som börjar på bokstaven "T" - vi har Touareg, Tiguan och Touran. Nu har den sistnämnda varit hos plastikkirurgen för att anpassa sitt yttre till den övriga modellfamiljen. Ingreppet blev riktigt lyckat och tyskarna hävdar att man bara har behållit de fyra dörrarna medan resten av karossen är ny. Även interiören har piffats upp och nu ska modellen klara sig till 2013.

Foto:

Volkswagen2010-08-26 07:16


Inte alla känner igen Volkswagen Touran som är något av en "doldis" i vårt blågula rike, men modellen har faktiskt sålts i över en miljon exemplar sedan 2003 och merparten rullar i hemlandet Tyskland. Liksom tidigare använder man sig av teknik från lagerhyllorna och i botten hittar vi samma platta som till Golf.

Sju sittplatser
Formatet är lagom stort utifrån sett men desto rymligare när man kommer in i kupén. Mittkonsolen har fått ett nytt utseende och begåvats med en del kromade detaljer som ger en lyxigare känsla. Sittkomforten är bra även om själva sittdynorna fram känns något korta. Volkswagen Touran är i grunden femsitsig och med samtliga platser upptagna kan man lasta 695 liter bagage. Om man anstränger sig och lyfter ut de tre separata bakstolarna (som väger nio kilo styck) får man in hela 1 989 liter. Precis som tidigare går Volkswagen Touran att få sjusitsig, bara man plussar på sjutusen kronor extra till grundpriset á la 219 900. Men som vanligt kan alla fullvuxna glömma den sista sätesraden. Ja, om du inte vill sitta som i ett skruvstäd förstås. Volkswagen själva påstår att det finns 500 olika "möbleringsvarianter" i bilen. Tja, du läste rätt och vi kan konstatera att flexibiliteten är fantastisk även om siffrorna tycks ha tagits fram efter en vild personalfest.

Positiv överraskning
Vår testbil har xenonstrålkastare och varselljus med LED-teknik som består av tolv individuella små ljusdioder. Paketeringen är mycket snygg och praktisk, men kostar 13 300 kronor extra. Bakljusen sträcker sig numera från karosshörnen in över bagageluckan och även bakrutan har gjorts större vilket ger bättre bakåtsikt. Under huven erbjuds en rad motoralternativ där den intressantaste maskinen för oss svenskar är en bensinfyra på 140 hästar.
Färden till hundra rullar på 9,6 sekunder, toppfarten är 202 medan soppaförbrukningen ligger på 0,68 liter milen. Det finns även en miljöklassad EcoFuel-version, alltså gas i kombination med bensin, på 150 hk samt tre dieslar på 105, 140 respektive 170 hästkrafter. Vi måste faktiskt erkänna att "nya" eller snarare "uppdaterade" Volkswagen Touran är en positiv överraskning. Chassit passar bilen perfekt och förmedlar en utmärkt väghållning trots den höga och kantiga karossen. Doldisen är väl värd att hamna i rampljuset!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!