VW för landet lagom

Det är som att möta en gammal polare i München. Visst har mycket hänt, men det går inte ta miste på att Alltrack är en "försvenskad" Volkswagen Passat. Det är faktiskt helt sant eftersom dagens testbil spås få störst framgång i Sverige - av alla länder i världen. Det vi ser här är nämligen bilbranschens motsvarighet till bokhyllan Billy. Lagom fyrkantig, lagom användbar och lagom rolig. Frågan är om lagom är bäst?

Foto:

Volkswagen2012-07-10 04:05


Volkswagen Passat Alltrack har en tuff terränglook tack vare plastsjok och hasplåtar. Andra saker som gör Alltrack specifik är de mattkromade takrelingarna, grillen och backspeglarna. Hur som helst, det ser snyggt ut och markfrigången är 16,5 centimeter - vilket bara är tre ynka centimeter högre än "vanliga" Passat. Nej, det här är ingen terrängbil utan snarare en familjebil med lagom framkomlighet i skogen.

Badar i finesser
Det är omöjligt att missa vilken bil vi rattar då "Alltrack" står med versaler i grillen, på bakluckan, de kromade instegslisterna och förvånande nog på askkoppslocket. Det är nästan så att namnet börjar bli uttjatat innan man ens hunnit starta motorn. Innerutrymmena är imponerande och med baksätet nedfällt ryms hela 1 731 liter. Vi behöver alltså inte hänga upp oss på interiören - för här har inga sensationer inträffat jämfört med "vanliga" Passat. Säkerhetstänket är på topp och en radda hjälpsystem hänger med från fabrik, exempelvis släpvagnsstabilisering. En annan nyhet gäller den elektroniska parkeringsbromsen som aktiveras automatiskt om föraren stannar bilen och lossar säkerhetsbältet. Tysken badar i finesser och det är lätt att börja gäspa eftersom tekniken håller koll på det mesta. Men då känner bilen att John Blund kommer smygande och vips tänds en kaffekopp. Det är inte helt fel med tanke på att vi i landet lagom dricker mest kaffe i hela världen.

Se upp i backen
Vi startar motorn och i samma veva lyser texten "Alltrack" upp på färddatorn. Som sagt, missas bilnamnet så bör en optiker tillkallas. Under normal körning är Volkswagen Passat Alltrack framhjulsdriven och bakhjulen aktiveras först när de behövs för att ge extra skjuts framåt. Tja, på tal om extra skjuts så har Alltrack begåvats med en frihjulsfunktion som låter bilen rulla fritt i nedförsbackar - allt för att spara bränsledroppar.
I maskinrummet erbjuds två turbofyror: en pigg bensinare på 211 hästkrafter samt en björnstark diesel på 170. Köregenskaperna imponerar i båda fallen och maskinerna har begåvats med fyrhjulsdrift samt tyskarnas dubbelkopplingslåda som standard. Priset för kalaset är 314 900 för bensinaren samt 329 900 kronor om du väljer dieseln, vilket innebär ett prispåslag på 17 000 jämfört med "vanliga" Passat Variant. Bilkalkylen ser alltså mycket rimligt ut för att inte säga svenskt lagom och lagom är som vanligt bäst!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!