VW öppnar nya dörrar

Tegernsee är en idyllisk kurort som ligger inbäddad i en dalgång mellan bayerska och tyrolska alptoppar. Bilderna ser ut som ljuvliga vykort, men vänta lite. Vad är det för silverfärgad läckerhet som uppenbarar sig i förgrunden? Jo, det är nya Volkswagen Passat CC och vagnen beskrivs bäst som en fyradörrars coupé. Det är lika märkligt som att kombinera ett par lederhosen med en frack - men bilkonceptet funkar ypperligt och öppnar nya dörrar i bilvärlden!

Foto:

Volkswagen2008-05-14 07:00


Vi har äntligen lärt oss att bilar med bokstavskombinationen CC är "Coupé Cabrioleter". Men nu kommer tyskarna och ställer till det. Volkswagen Passat CC är nämligen en "Comfort Coupé". Blir du förvirrad? Ja, och än värre blir det. Enligt traditionen har också en coupé två dörrar och oftast plats för två fullvuxna. Det stämmer inte heller när det gäller Passat CC. Bilen har fyra dörrar och fyra normalstora säten.

Två hål i väggen
Coupéer förändrar oftast adrenalinets flödesschema men är inte särskilt praktiska. Volkswagen tog därför biltypens smäckra karosslinjer och placerade fyra karmlösa dörrar på mästerverket - vips så föddes Passat CC. Designen är mycket tilltalande och lurar faktiskt ögonen. Bilen är nämligen hela 480 centimeter lång, 186 cm bred och 142 cm hög och kan jämföras med vilken fyradörrars sedan som helst. Även inredningen är elegant med en nydesignad instrumentpanel och tydliga reglage. Duger inte inredningens standarddekor så finns en hel palett med paneler i olika textilier, skinn, trä och metallslag att välja på. Fram är sätena eljusterbara vilket garanterar att man lätt och snabbt hittar en bekväm körställning. Bak sitter man snudd på lika bekvämt och här går även baksätenas ryggstöd att fälla för att ge bättre bagagekapacitet om bastuban ska med till oktoberfesten. En praktisk finess är att det finns ett vanligt eluttag på 220 Volt. Här är det någon som tänkt till.

Lexikon ingår
Hjärtat i Passat CC är fyra olika motorer varav inroparen är en suverän fyrcylindrig bensinturbo på 160 hästkrafter. 0-100 km/h rullar på 8,6 sekunder och förbrukningen landar på 0,76 liter milen. Nästa steg är även det en bensinfyra men nu på 200 hk. De extra hästarna betyder att förbrukningen är något högre (0,79 liter) men också att accelerationen sänkts med en sekund. Önskar du mer effekt? Tja, då kan vi rekommendera en bensindriven V6:a på 300 kusar. Maskinen levererar sportvagnsprestanda, samtidigt ingår en sjustegad DSG-låda och fyrhjulsdrift i affären. Det fjärde och sista motoralternativet blir en snål turbodiesel på 170 hk, men lanseringen dröjer till senhösten.
Tekniknivån är skyhög och utrustningsfloran innehåller så många bokstavsförkortningar att det behövs ett lexikon. Mest spännande är "PA" eller "Park Assist" som hjälper till att hitta en passande parkeringsruta och sedan baxar in folkan automatiskt. Upplevelsen är ungefär som att dansa på borden till klämmig umpa-bumpa musik. Riktigt ovant i början, men man vänjer sig snabbt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!