Absolut Volvo

I Jukkasjärvi finns rikets smartaste affärsidé. Det är härifrån man exporterar isblock till tokstollar världen runt och säljer glas tillverkade av Torneälvens frysta vatten. Men kärnan i verksamheten är ett gnistrande ishotell där gästerna lägger upp 6 400 kronor för att sussa i en svinkall lyxsvit. Nattvärmen hålls med renfällar och pälsmössa, men de flesta skänker mer förtroende åt utbudet i den magnifika isbaren. Själva är vi här för att vintertesta Volvo C30 - givetvis med absolut "sprit" i tanken!

Foto:

Volvo2008-12-29 08:06

Att genomföra biltester tjugo mil norr om polcirkeln innebär att möta en värld full av dramatiska fjäll och orörd pudersnö. Bilens egenskaper pressas till det yttersta, speciellt med tanke på att temperaturmätaren visar -35° C och vi sitter bakom ratten på en Volvo C30 Flexifuel. Här behövs såväl motorvärmare, långkallsingar som raggsockor. Så håll huvudet varmt och häng med på ett iskallt uppdrag i Lapplands fjällvärld.

Smidig autopilot
Volvo C30 är trots sin coupéform en relativt rymlig bil. Man sitter bra i framstolarna och baktill har bilen inga nödsäten utan ett par separata stolar som fullvuxna sitter bra i. Att köra bilen innebär heller inga konstigheter: testvagnen rullar tryggt på Gislaveds dubbade vinterdäck och är stabil så länge man håller sig på landsvägen. På isbanan är dock C30:n lite sladdbenägen innan "DSTC-autopiloten" tar över och styr in bilen på rätt kurs. Men det är för motorns skull vi är här och i maskinrummet arbetar en Flexifuel på 125 hästkrafter, vilket är spännande i vinterland. Etanol är ökänt för sina dåliga startegenskaper när kvicksilvret faller, men det är väldigt få som vet att bränslet E85 inte har samma blandningsförhållande vintertid som under sommaren. Normalt består etanolen av femton procent bensin, men under vinterhalvåret hela tjugofem (1 nov t.o.m. 31 mars). På så vis säkras kallstarterna!

Dricker alkohol
Under vinterkörningen märks ingen skillnad mellan bränslena (bensin/etanol) förutom att lillen dricker mera alkohol om den körs på det energifattiga etanolbränslet. En ökning med 30 till 35 procent är vad utvecklingsfolket anger och naturligtvis har även etanolkvalitén betydelse. Rent kostnadsmässigt innebär det en nackdel för etanoldriften, vilket i sin tur beror på att bensinpriserna just nu är relativt låga. Bränsletörsten resulterar dessutom i kortare körsträcka då tanken bara är på femtiofem liter som i bensinversionen. Detta är ett problem eftersom stationsnätet inte är fullt utbyggt och själva vitsen är naturligtvis att köra med etanol. Om sprit är framtidens bränsle bråkar de lärda, men det är ett bevis för att man bryr sig om miljön och ett tänkbart scenario är att köra på rent E100. Tänk dock på varningen i instruktionsboken: "OBS! Undvik att svälja bränslet". Systembolaget vill nog inte ha konkurrens av bensinmackarna, hur skulle det se ut?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!