"Blöt helg" med S40

Det blev en ?blöt helg" i Malaga och nya Volvo S40 släppte loss ordentligt. Nej, vi behövde absolut inte dränka några sorger - S40 är nämligen en riktig solskenshistoria. Däremot stod regnet som spön i backen längs bergsvägen till skidparadiset Sierra Nevada. Här har både Ingemar Stenmark och Pernilla Wiberg sopat mattan med konkurrenterna. Frågan är om nya S40 gör detsamma?

Foto:

Volvo2003-11-07 08:49

Malaga erbjuder 325 soldagar om året, ändå ösregnade det nonstop under vår provkörning. Sierra Nevadas bergstoppar är dessutom vitklädda och det trots att sol- (förlåt) regnkusten bara ligger en timmes bilresa bort. Under större delen av året kan man alltså stå i valet och kvalet mellan stranden eller skidbacken. Det är ett lika svårt beslut som att välja Volvo.
Nya S40 badar nämligen i lovord, medan S60 hamnar lite i kylan.

Öronbedövande nyhet
Visst märks det att nya Volvo S40 är en intressant bil. Efter att ha snackat några meningar för mycket med projektchefen Peter Ewerstrand så var alla testbilar puts väck. Jag fick således börja min bekantskap med S40 tillsammans med en norrman - i baksätet. Nu blev det ändå ett trevligt spörsmål, även om jag hade föredragit en jente. Man färdas bekvämt och en annan nyhet är det finns bältespåminnare även här. Inredningen har för övrigt inspirerats av de världsberömda danskarna Arne Jacobsen och Bang & Olufsen. Det sistnämnda märks inte minst när man släpper loss den "öronbedövande" ljudanläggningen. Till alla konkurrenter kan vi bara säga - lyssna och lär. Ändå finns det en snitsig gimmick som vi är än mer impade över. Det är den supertunna friliggande mittkonsolen som resulterar i ett helt nytt förvarings-utrymme bakom alla reglage. Mästerverket kan dessutom förses med olika dekorer varav tvättäkta aluminium och transperent plast är coolast.

Helt annan T-femma
Äntligen har det blivit dags att byta plats från bak- till framsäte. Jag sätter mig tillrätta bakom läderratten och trivs som fisken i vattnet. Stolarna är en fullträff och instrumenteringen har fått snyggare former.
Dessutom har tändningslåset bytt plats och nyckeln sticks numera rakt in i instrumentbrädan. "Det är en säkerhetsdetalj" påstår Volvo och på det området har det inte prutats en millimeter. Sex krockkuddar och antisladdsystemet DSTC finns exempelvis medskickat från fabriken i belgiska Gent. Och det kan behövas - under huven på vår testbil arbetar ett busfrö på 220 hästar. Färden till hundra klaras av på 6,8 sekunder och när "guardia civil de trafico" har siesta kan 240 toppas. Förutom den här värstingen erbjuds inledningsvis femmor på 140 (208.900:-) och 170 hästkrafter (220.900:-). Nästa vår lanseras dessutom en fyra på 120 (198.900:-) samt en turbodiesel med partikelfilter på 136 hästkrafter (220.900:-). Visst blir nya S40 en farlig utmanare - inte minst inom familjen. När en kollega ställde frågan om eventuell "kannibalism" så blev projektchefen tyst. Men innerst inne skulle han säkert vilja svara som Ingemar Stenmark gjorde till en journalist. "De gå int å förklar för en som int begrip?"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!