Det går bra nu, Volvo

Vi säger ofta "går det bra för Volvo så går det bra för Sverige" och just nu går det riktigt bra. I alla fall för bilmärket som huserar på Västkusten. Modellår 2015 är helt slutsålt, försäljningen av 2016 pågår för fullt och orderböckerna är riktigt välfyllda. Volvo kan fira midsommar på bästa tänkbara vis och strax kommer nästa storsäljare - nya V60 Cross Country.

Volvo2015-07-10 04:05


Sju miljoner bilar har precis tillverkats i Torslandafabriken och det firade man genom att införa ett tredje skift och rekrytera 1 500 nya medarbetare. "Det går bra nu" konstaterar Volvo-bossen Håkan Samuelsson som därmed kan fira midsommar i lugn och ro. "Härligt, det är ju trots allt det svenskaste vi har - efter Volvo" säger vd:n och småskrattar.

Stöd på vägen65 millimeter högre markfrigång, hasplåtar i plast, skärmbreddare och markerade tröskellådor är kännetecken för V60 Cross Country vars grundpris rivstartar från 320 000 kr. De kromade listerna runt sidorutorna har blivit svarta och hjulhusen kan fyllas upp med 19-tummare skodda med 235/45-däck. Inredningen är riktigt elegant och framstolarna ger ett härligt stöd hela vägen från axlar till lår. Baksätet är inte lika bekvämt och när man som oss fått provköra nya XC90 så känns mittkonsolen relativt ålderstigen - men det är i alla fall inget fel på funktionen. Pekskärmen gör sitt jobb galant och infotainmentsystemet kan allt från att streama musik till att leta efter lediga parkeringsplatser. En äkta herrgårdsvagn ska dessutom vara lättlastad och flexibel, något som V60 Cross Country är tack vare det tredelade ryggstödet i baksätet.

Risk för förväxlingMan skulle kunna tro att Cross Country är synonymt med fyrhjulsdrift, men så är inte fallet. Drivning på alla hjulen ligger helt enkelt inte i topp på de äventyrslystna kundernas önskelista och räcker det med framhjulsdrift så erbjuds en vass bensinfyra på 245 hästkrafter (T5) eller två nya turbodieslar på 150 (D3) respektive 190 hästar (D4). Vill du däremot ha fyrhjulsdrift så börjar det bli lite krångligt och dags att läsa det finstilta. Den enda motorn som erbjuds är nämligen en D4 på 190 hästkrafter - men låt dig inte luras. Väljer du fyrhjulsdrift så får du den gamla dieselfemman, fast med framhjulsdrift så ingår en nyutvecklad dieselfyra. AWD-systemet kommer som vanligt från Haldex och kan vid behov skicka femtio procent av drivkraften till bakaxeln. Därmed spelar det ingen roll om midsommarfirandet bjuder på solsken, åska, hagel eller drivis. Det finns nämligen inget dåligt väder - om du kör rätt bil?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!