En första dans

Världspremiären gick som en dans: volymen var uppskruvad på max, discokulan snurrade och kvällens stjärna (nya C70) röjde fram automatiskt på parkettgolvet likt John Travolta. Det var lite "Saturday Night Fever" över tillställningen och den enda plumpen var måhända att Volvos VD Hans-Olov Olsson hade missat skjortan med breda snibbar, utsvängda byxor och platådojor. Det här var toppdirektörens sista framträdande innan han trappar ner och faktum är att nya C70 föddes över en middag!

Foto:

Volvo2005-10-06 06:58

Det var i samband med 2002 års bilsalong i Detroit som allt började. En snöblaskig afton i januari hamnade nämligen Hans-Olov Olsson helt slumpartat bredvid Andrea Pininfarina (ägare av legendariska Pininfarina) under en stor galamiddag och direktörerna fann varandra på stubinen. Hans-Olov åkte glad i hågen hem till sina kollegor och berättade om den charmige italienaren han träffat. Nu vet vi vad mötet slutade med - att Pininfarina ska bygga en helt ny Volvo C70.

Plast till plåt
Att bilbyggaren från den svenska västkusten gör en cabriolet i samarbete med Pininfarina förvånar många. Men faktum är att Volvo var en öppen bil redan vid begynnelsen den fjortonde april 1927: det var då den första femsitsiga vagnen utan tak rullade ut från fabriken på Hisingen. Det har blivit några till under årens lopp, bland annat P1900 som var ett seriöst försök att bygga en öppen sportvagn med plastkaross aŽla Corvette. Men ingen på företaget behärskade det nya konstfibermaterialet och efter säljstarten 1956 tillverkades bara 71 exemplar. Idag vet man bättre och har lagt ner både rejält med tid (4 år) och stålar (2,8 miljarder) för att ta fram nya C70. Titta bara på det snillrika tredelade plåttaket som på trettio sekunder förvandlar coupén till en blåsig cabriolet, eller tvärtom. "Kunden får två bilar i en och båda ger gott om plats för fyra" berättar Hans-Olov Olsson.

Världsklass Volvo
Volvo C70 II är nästan lika stor och bred som föregångaren men har ett mera harmoniskt linjespel. Bilen är utvecklad för att vara en av marknadens säkraste cabrioleter - vilket innebär flera lösningar som är unika för öppna bilar. Givetvis ingår störtbågar som hoppar upp om bilen slår runt och en världssensation är den nya krockgardinen i dörrarnas översida. Eftersom det saknas takbalkar att fästa gardinen i så har den istället monterats i dörrarna där gardinen aktiveras nerifrån och upp! Det nya värstingåket är uppbyggt kring femcylindriga motorer, där den turbomatade T5:an på 220 hästar är det fartgladaste valet. Andra alternativ är tvenne sugmotorer på 170 och 140 hästkrafter. "Nästa år erbjuds även en femcylindrig oljebrännare på 180 hästkrafter" avslöjar Hans-Olov Olsson som nu tackar för sig som företagets starke man. Frågan är om man kan göra det på ett snyggare sätt än att presentera en cabriolet i absolut världsklass!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!