Finska vinterkriget

Vi befinner oss långt ovanför polcirkeln i norr och är helt "insnöade" - på Volvo XC90 V8 Här behövs ingen snögaranti, men väl en tillfredställande bilgaranti. Det är nämligen tuffa tag som gäller när vi är på iskallt uppdrag i finländska Ivalo. Klimatet benämns "subarktiskt" och innebär att det är så kallt att man riskerar förfrysa det lilla man har vid en kissepaus utomhus. Testkärran utsätts för många tuffa prövningar, men inget tycks stoppa XC90 V8!

Foto:

Volvo2005-02-04 08:23

Det är en speciell känsla att genomföra provkörningar nästgårds med den ryska ishavsflottan i Murmansk. Navigationssystemet visar ett oändligt ingenmansland och försöker tröstlöst få oss att vända mot civilisationen, men likt en isbrytare röjer sig testbilen fram. Mycket tack vare den nyutvecklade vinkelåttan från japanska Yamaha - maskinen drar björnstarkt från botten och river igång riktigt bra på höga varv. Häng med 315 hästar ut på vinterbete.

Varm i kylan
Temperaturen är tolv minusgrader och när den bistra snålblåsten friskar i så tvingas kinderna bekänna färg. Då känns det skönt att krypa in i värmen och den är det absolut inget fel på Interiören är identisk med "vanliga" XC90 och bjuder på ordentligt med svängrum. Bäst trivs jag nersjunken i förarstolen, där är sittkomforten utmärkt och ratten justerbar. Allt är i sin ordning - förutom att handbromsvändningarnas tid är förbi. Parkeringsbromsen aktiveras nämligen med hjälp av en pedal på golvet.
Även passagerarna i aktersoffan kan sträcka ordentligt på sig och om utrymmet inte räcker kan två extrasäten klämmas in i skuffen. Men när det gäller vinterkörning så är säkerheten på blodigaste allvar.
Då känns det tryggt att XC90 V8 är standardutrustad med dubbla uppsättningar av både krockkuddar, sidokrockkuddar och krockgardiner.

Dystert besked
Men det är motorsången som får alla att reagera - under huven arbetar nämligen en extremt kompakt vinkelåtta (helt utan plastkåpor) på mulliga 315 hästar i kombination med en sexstegad automat
Det innebär att hundrastrecket klaras av på 7,3 sekunder samtidigt som toppfarten är elektroniskt begränsad till 210.
Låt oss äntligen undersöka hur testbilen behärskar det finländska vinterkriget, fjärran från tryggheten på Avenyn och Östermalm. Hur effektivt är exempelvis Volvos antispinn och stabiliseringssystem?
Det simuleras enklast genom ett "rentest" vilket innebär körning mellan koner och en tvär undanmanöver. Vi kan lugnt konstatera att båda systemen arbetar utmärkt och om 2,2-tonnaren ändå tenderar att välta så registrerar en gyrosensor lutningen och stryper vinkelåttan.
Nå, är du sugen och beredd att satsa 599 900 spänn? Med risk att framstå som glädjedödare så måste vi avslutningsvis berätta att åttio exemplar är den svenska tilldelningen för året - och alla har gått åt lika snabbt som Koskenkorvan i Ivalo!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!