För kung och kombiland

Vad blir resultatet när ett djupt rotat svenskt bilmärke får kinesiska ägare som tillsätter en till stora delar tysk ledning som beslutar att bygga en ny familjebil i Holland? Svaret har vi framför oss här idag - nya Volvo V40. Det är en mångkulturell familjebil som i alla avseenden beskrivs som vilken nyfödd och vacker Estelle som helst av företagets pressfolk. Den stora skillnaden med bilen är att namnet inte är lika omdiskuterat.

Foto:

Volvo2012-06-30 04:05


Självförtroendet är det i alla fall inget fel på, säger kollegan och läser högt från pressmaterialet. "Äkta skandinavisk lyx med klassledande säkerhet och köregenskaper". Men det slutar inte där utan komplimangerna fortsätter att hagla. "Volvo V40 är laddad med vässad teknik i en elegant förpackning och är redo att köra om konkurrenterna". Tja, det är nästan så man blir tårögd. Frågan är bara om det är tomma ord och vackra fraser, eller rena rama sanningen?

Bäst i klassen?
Solen kastar sitt behagliga eftermiddagsljus över det italienska landskapet som är lika kuperat och vackert som i broschyrerna. Vi färdas genom vinodlingar i trakterna kring Verona och skörden sker i slutet av september - för ju längre druvorna kan sitta kvar på vinstockarna desto högre blir kvaliteten på årets vin. Det blir inte sämre att uppleva detta genom framrutan på nya Volvo V40, vilken följer den moderna designtrenden som de flesta bilmärken försöker anamma. Karossen är välskulpterad och har fler veck och linjer än någonsin. Bakom ratten är det ingen tvekan om vilket varumärke som ligger bakom åket - däremot har instrumenteringen förändrats radikalt. Nu är det nämligen en dataskärm som visar alla mätare digitalt och du kan välja bakgrundsfärg helt själv. Mitt i denna teknikfrossa så förvånar det oss att nya V40 inte har elektrisk handbroms utan en gammeldags spak. Komforten är på topp både fram och bak, men bagageutrymmet á 335 liter är inte mycket att hurra för.

Huvudena rullar
Volvo har alltid förknippats med säkerhet och den här gången presenteras en unik krockkudde för fotgängare. Sensorer i den främre stötfångaren känner av en påkörning och ser till att motorhuven öppnas baktill. Därifrån skickas en krockkudde upp och lägger sig ovanpå hela vindrutan. Smart! Under huven erbjuds fem motoralternativ varav två är bensinfyror på 150 respektive 180 hästkrafter. Minstingen kostar 225 000 kronor och för samma peng kan man dessutom få en supersnål dieselfyra på 115 hästkrafter. Vad sägs om 0,36 liter milen och 94 gram i koldioxidutsläpp?
Det finns även två femcylindriga turbodieslar på 150 respektive 177 hästar, men priset på värstingen är saftiga 277 000 kronor. Volvo V40 byggs i belgiska Gent och är startskottet för inte enbart en ny bilmodell - utan också ett nytt bilföretag där nio personer ur ledningen kickats under det senaste året. Volvo är latin för "jag rullar" men innanför väggarna på huvudkontoret så är innebörden snarare "huvudena rullar". En sak är i alla fall säker - nya V40 är en familjebil för kung och kombiland!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!