Fulladdad med teknik

Kollegan sätter sig bakom ratten och kollar vad det är för yttertemperatur. Mätaren visar bistra 25 minusgrader och frågan är om vår Volvo C30 Electric överhuvudtaget går att starta? Kyla suger som bekant musten ur batterier, men utan någon tvekan startar elmotorn upp och alla system visar "ok" på färddatorn. Vår testbil är rejält i stöten och nu väntar ett laddat möte mot vädrets makter i ett kylslaget Kiruna.

Foto:

Volvo2012-05-24 04:05


Att testköra en elbil är en sak då man vet att hjälpen ofta är nära. Men att ge sig ut på egen hand utan någon "backup" kan vara vanskligt. Faran heter "eltorsk" eller "räckviddsnoja" och i det här klimatet kan det få ödesdigra konsekvenser om man väljer att lämna bilen. Det finns nämligen ingen reservförsörjning till elmotorn så vi måste lita blint på batteriindikatorn.

Het elbil i kylan
Volvo C30 Electric rullar bokstavligt talat mot strömmen. Det är nämligen göteborgarnas första elbil och batterierna laddas från ett vanligt eluttag. Vi smyger fram helt ljudlöst, utsläppen är noll och milkostnaden ligger på runt två spänn. Kan det bli mycket bättre än så här? Tja, prislappen är väldigt hög och räckvidden lämnar en del övrigt att önska. Däremot finns det inga direkt synbara skillnader mellan elversionen och vanliga C30. Det enda man reagerar på bakom ratten är att varvräknaren ersatts av en energimätare som håller koll på förbrukningen samt batteristatusen. Att ladda Volvo C30 Electric är busenkelt - speciellt om man har ett eluttag som klarar 16 ampere för då går proceduren på sju timmar. Även ett vanligt eluttag funkar men då tar laddningen tio timmar. Det finns också en liten etanoltank på 14,5 liter som smart nog driver kupévärmaren och därmed behövs inga hopprep i handskfacket.

Går bara att leasa
Under huven arbetar en elmotor på 111 hästkrafter och vars toppfart har begränsats till 130. Däremot är accelerationen blixtsnabb: noll till femtio avverkas på fyra sekunder medan noll till hundra rullar på 10,9. Automatlådan har två lägen framåt samt back, men egentligen finns bara en växel eftersom enbart rotationsriktningen ändras. När man kör i läge D som i Drive och släpper gasen så utnyttjas bilens motorbroms till att ladda batterierna. Kör man istället på H som i Highway så frirullar hjulen när gasen släpps och vi svävar fram på de snöbelagda vägarna.
Men det gäller att planera körsträckan in i minsta detalj för att övervinna räckviddsnojan. Milkostnaden ligger på cirka två kronor och att ladda fullt kostar 25 kr, vilket ger en körsträcka på 12 till 15 mil. Volvo har hittills tillverkat 250 exemplar av C30 Electric och samtliga leasas ut för 17 500 kronor. Tja, per månad vilket är skitdyrt även om det rör sig om en ren miljöbil. Men sladdisen i Volvofamiljen bevisar att företaget är laddade att ta sig an framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!